ProRail en schippers gaan een spannende nacht tegemoet. Tussen half een ’s nachts en zes uur morgenochtend gaat ProRail de Vierde Gouwebrug – de draaibrug bij Gouda die zondag werd aangevaren door een schip – heel voorzichtig openen. Als dat goed gaat, slaat de spoorbeheerder twee vliegen in een klap.

De proefopening is bedoeld om te kijken hoe groot de schade aan het draaimechanisme is en wat er voor nodig is om de brug in ieder geval voorlopig weer dagelijks open en dicht te kunnen zetten. Lukt het ons om de brug goed te openen, dan laten we ook de schippers door die al dagen wachten tot zij hun weg kunnen vervolgen. Voor scheepvaartverkeer met een doorvaarthoogte hoger dan zeven meter is de doorgang namelijk sinds de aanvaring gestremd.

Noodzakelijk
De proefopening is noodzakelijk, omdat ProRail moet vaststellen wat de schade is voor ze die kan repareren. ,,En dat willen we zo snel mogelijk doen, want we realiseren ons dat schippers elke dag die zij moeten wachten financiële schade oplopen”, aldus een woordvoerder van ProRail.

Gecontroleerd proces
De operatie brengt ook risico met zich mee. ,,Zo zou het kunnen gebeuren dat de brug tijdens de draaiing niet meer dichtgaat. In dat geval hebben treinreizigers donderdag wederom hinder. Om de kans op dat scenario tot een minimum te beperken hebben we extra expertise van Movares ingehuurd om de proef zo gecontroleerd mogelijk uit te voeren”, vertelt de zegsman.

Aanvaring
Op zondagavond 13 mei is een containerschip tegen de ‘Vierde Gouwebrug’ aangevaren. Daardoor kon het treinverkeer tussen Gouda en Alphen aan den Rijn niet over de brug rijden. Maandag reden de treinen daarom om via de vlakbij gelegen Hefbrug. In de nacht van maandag op dinsdag is extra ondersteuning onder de brug aangebracht zodat treinen er weer veilig overheen kunnen. ,,Dit is een tijdelijke oplossing. Wanneer we de schade definitief gaan herstellen, is op dit moment nog niet bekend”.

Brug verschoven
Het gaat om grote schade. De brug is van zijn plek verschoven en vanwege de draaïing van de brug was het plaatsen van extra ondersteuning geen gemakkelijke operatie.

Onderzoek
ProRail doet samen met de betrokken partijen onderzoek naar de oorzaak van het incident. Dit onderzoek is nog gaande. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is hierbij aangesloten.

Laat een reactie achter