Om je een indruk te geven...

29 March 2021, 12:33 uur
Lokaal
mainImage

In het Suezkanaal worden momenteel verwoede pogingen gedaan om het containerschip Ever Given vlot te trekken. En daarmee de wereldhandel weer vrij baan te geven. Om je een indruk te geven hierbij twee plaatjes van hoe het er uit zou zien, als en hoe het gestrande vrachtschip Ever Given op de Hollandse IJssel in het centrum van Gouda of op De Gouwe bij de Julianasluizen vast zou komen te liggen.

Het gestrande containerschip Ever Given zit nog steeds met de voorkant vast in de klei van het Suezkanaal. De 400 meter lange en 224.000 ton wegende Ever Given liep dinsdag vast in het Suezkanaal en lag dwars over de belangrijke vaarroute voor scheepsverkeer tussen Azië en Europa. Door de opstopping was een enorme file aan wachtende schepen ontstaan aan beide kanten van het Suezkanaal. Volgens de Suez Canal Authority lagen zondagmiddag meer dan 320 vaartuigen te wachten, zoals containerschepen en olietankers.

Ongeveer 12 procent van de wereldwijde goederenhandel loopt via het Suezkanaal. Normaal gesproken wordt dagelijks voor bijna 10 miljard dollar aan goederen door de 193 kilometer lange waterweg tussen de Rode Zee en de Middellandse Zee vervoerd. Een lange blokkade kan grote gevolgen hebben voor de wereldhandel, met bijvoorbeeld leveringsproblemen voor winkels en tekorten van bepaalde goederen in de industrie.

Het gestrande vrachtschip heeft zo'n 20.000 containers aan boord. Naar schatting honderden Nederlandse bedrijven vervoeren goederen in een of meerdere van deze containers. Grote bedrijven hebben meerdere containers in gebruik. Kleine ondernemingen kunnen bijvoorbeeld een container delen.