Flitspalen Goudse Poort nu al goudmijn: bijna 30.000 boetes!

6 October 2021, 12:57 uur
Lokaal
mainImage

Gouda telt vanaf juli dit jaar vijf flitspalen. Tot voor kort waren dat er 'maar' drie, die allemaal gegroepeerd staan op de kruising Plaswijckweg/Burgemeester van Reenensingel/Groen van Prinsterersingel. Twee zijn er bijgekomen bij de in- en uitgang van Goudse Poort, van en naar de rijkswegen A12 en A20. De twee nieuwe flitspalen langs de Goudse Poort in Gouda gingen donderdag 15 juli aan. Vanaf die tijd worden bestuurders die te hard rijden op de Goudse Poort bekeurd. En dat hebben ze bij het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) gemerkt en geweten. Beide flitsers maken een flitsende start. Bijna 30.000 automobilisten reden de afgelopen maanden, van juli tot en met augustus, te hard. Zo blijkt uit de laatste cijfers van het CJIB.

Goudmijn
De snelheidscamera’s op de Goudse Poort in Gouda blijken enkele maanden nadat ze in werking zijn gesteld een goudmijn voor de staatskas. De beide camera’s langs de entree en de uitvalsweg van Gouda van en naar de A12 staan zelfs in de top 10 van meeste snelheidsboetes genoteerd. De camera richting de rijksweg staat landelijk zelfs met stip op nummer één, zo laat het CJIB zien. Sinds de camera’s half juli in werking werden gesteld werden op de Goudse Poort naar de A12 17.265 snelheidsovertredingen geconstateerd. Deze automobilisten reden dus harder dan de 50 kilometer per uur die hier is toegestaan. In de andere richting, waar zich in het verleden de meeste ongelukken voordeden, werden 11.645 boetes opgemaakt. In totaal dus 28.919 verkeersboetes. Ter vergelijking: de provincies Drenthe 17.598, Flevoland 16.717, Friesland 6.081, Groningen 27.845 en Zeeland 28.648 telden in totaal minder overtredingen.

Verkeersveiligheid
De gemeente Gouda en de politie hadden bij het Openbaar Ministerie (OM) lang aangedrongen op plaatsing van de flitspalen bij de in- en uitgang van Gouda. Dat had te maken met het grote aantal (bijna-)ongelukken op dat traject door te hard rijdende auto's en vrachtwagens. Een flitspaal ‘aanvragen’ kan pas als alle andere opties al geprobeerd zijn. Het plaatsen van een camera is het laatste redmiddel en is het sluitstuk van de handhaving. Het beter attent maken van de automobilisten op de scherpe bocht die hen te wachten staat en het zichtbaar maken van de trottoirband, bracht geen soelaas.

Dus camera's. De betrokken partijen verwachten dat bestuurders hun rijgedrag hierdoor gaan aanpassen en dat de verkeersveiligheid op de Goudse Poort verbetert. Wie regelmatig via de Goudse Poort Gouda in- of uitrijdt, ziet dat rond de beide tankstations van Shell het gaspedaal minder diep wordt ingedrukt. De cijfers laten echter zien dat menigeen zich nog altijd niet of te laat van bewust is dat er snelheidscamera’s staan.

Kassa
Rij je Gouda in of uit via de Goudse Poort... pas dan even op je snelheid! De twee nieuwe flitspalen bij de twee Shell-tankstations houden je in de gaten... En let op, je bent zo de Sjaak. De weg Goudse Poort is aangelegd om er 70 te rijden met een snelheidsbeperking tot 50. En vlak bij een snelweg. Dat wil wel. Kassa dus...

De nieuwe flitspalen staan op de ontsluitingsweg van de A12/A20, in beide richtingen. De toegestane snelheid is daar 50 km/uur. Het Openbaar Ministerie heeft besloten de flitspalen te plaatsen nadat de gemeente Gouda en de politie hebben aangegeven dat op deze weg de snelheidslimiet veelvuldig wordt overschreden en daardoor onveilige situaties ontstaan. Zo gebeuren er regelmatig ongevallen in de bocht door een te hoge snelheid. Het is bewezen dat een flitspaal een positief effect heeft op het rijgedrag en bijdraagt aan de verkeersveiligheid.

De flitspalen staan 24 uur per dag aan en overtredingen worden direct doorgestuurd naar het CJIB. Na ongeveer drie jaar wordt gekeken of de verkeerssituatie verbeterd is. Het Openbaar Ministerie beoordeelt dan, na overleg met de politie en de provincie, of handhaving met flitspalen langer noodzakelijk is.

Kruising Van Reenensingel met de Plaswijckweg
We hadden dus voorheen 'slechts' drie flitspalen. En die staan alle drie op de kruising Plaswijckweg/Burgemeester van Reenensingel/Groen van Prinsterersingel. Dat is toch zo langzamerhand bekend zou je zeggen. En je zou toch zeker denken dat automobilisten daarvan bewust zijn. Maar nee, toch velen (nog) niet. Op het enige kruispunt in Gouda dat met camera’s is uitgerust, worden ieder jaar gemiddeld 3000 verkeersovertreders geflitst. Dit betekent dat er dagelijks zo’n acht mensen op dit punt een boete kregen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CJIB.

De drie flitspalen staan op de kruising Van Reenensingel met de Plaswijckweg. Dat is toch zo langzamerhand bekend zou je zeggen. En je zou toch zeker denken dat automobilisten daarvan bewust zijn. Maar nee, toch velen (nog) niet. Op het enige kruispunt in Gouda dat met camera’s is uitgerust zijn vorig jaar toch nog 2629 verkeersovertreders geflitst. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CJIB.

Op de kruising van de Van Reenensingel met de Plaswijckweg kregen in de periode mei tot en met augustus 439 automobilisten een bekeuring voor te hard rijden, 96 mensen reden er door rood. Dat geldt voor de flitspaal aan de Oostkant. Aan de Westkant werden uiteindelijk 265 verkeersboetes voor snelheid en 118 voor door rood rijden uitgeschreven. De andere flitspaal (langs Plaswijckweg) hoefde minder in actie te komen. In totaal waren er 53 boetes en allemaal voor door rood rijden.

Het rechtervoetje voelt bij iedereen wel eens te zwaar. Extra vervelend als dat net gebeurt bij een flitspaal. Kennelijk vinden we het toch best lastig om ons in te houden. En wat jammer, dat dan het verkeerslicht net van oranje op rood springt en we het net niet kunnen redden. En het is allemaal zondegeld. Het laagste boetebedrag voor te hard rijden is € 27,- binnen de bebouwde kom. En voor door rood rijden is de boete € 230,-. Dit is exclusief de administratiekosten van € 9,-.

Bijna 3 miljoen verkeersboetes van mei tot en met augustus
In de periode mei tot en met augustus zijn 2.977.737 verkeersovertredingen vastgesteld. Volgens het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) zijn dat er ongeveer 300.000 meer zijn dan in dezelfde periode een jaar eerder en 700.000 meer dan in de eerste vier maanden van dit jaar.

De meeste boetes, 2,5 miljoen, zijn opgelegd wegens te snel rijden. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er 2,2 miljoen. De meeste verkeersovertredingen zijn vastgesteld met behulp van digitale hulpmiddelen, zoals camera's. Op nummer twee staat de flitspaal.

Volgens het CJIB is het aantal boetes omhooggegaan, omdat er ook weer meer verkeer rijdt. Doordat steeds meer mensen weer naar het werk toegaan in plaats van thuiswerken, wordt het drukker op de wegen.