D66 Zuid-Holland: Reiziger de dupe van blijvende problemen bij Qbuzz

29 May 2025, 14:19 uur
Lokaal
mainImage
D66-Statenlid Lisanne van Damme.

Het openbaar vervoer in Zuid-Holland-Noord blijft niet op orde sinds Qbuzz de concessie uitvoert. In gemeenten in het concessiegebied, waaronder Gouda, kan het niet anders dan dat het vertrouwen in de busdienst sterk is afgenomen. D66-Statenlid Lisanne van Damme luidt namens D66 de noodklok: ‘De reiziger betaalt de prijs voor structurele problemen waar geen zicht is op een snelle oplossing.
 
D66 Zuid-Holland maakt zich al langere tijd zorgen over de situatie. Terwijl het openbaar vervoer juist een aantrekkelijk alternatief voor de auto zou moeten zijn, merken inwoners van gemeenten als Gouda juist het tegenovergestelde. ‘Mensen melden uitval, vertragingen, bussen die verkeerd rijden, chauffeurs die geen Nederlands spreken en gemiste aansluitingen. Het OV hoort een zekerheid te zijn, geen gokspel,’ aldus Van Damme.
|
Verbeterplannen blijven achter
Hoewel Qbuzz boetes kreeg opgelegd, zijn de prestaties in de praktijk niet verbeterd. Door personeelstekorten en eerdere leveringsproblemen van bussen is de dienstregeling in veel plaatsen onvoldoende. In sommige gebieden van de provincie, zoals Leiden, Katwijk en Noordwijk, wordt er nu zelfs in de dienstverlening geschrapt. Volgens Van Damme is het probleem niet dat er géén plannen zijn, maar dat de plannen die er zijn te weinig oplossen.
‘De ambitie is er op papier, maar in de praktijk merken reizigers daar weinig van. Het is goed dat de provincie druk zet, maar er moet meer gebeuren. Hierbij hoort ook dat we als provincie kritisch terugkijken naar de selectie van Qbuzz als vervoerder’.

Zuid-Hollandse reizigers moeten op de bus kunnen vertrouwen
In februari nam Provinciale Staten al een motie aan die concrete verbeteringen eiste, maar de uitvoering daarvan verloopt traag. ‘Inwoners van bijvoorbeeld Gouda kunnen hun afspraken of werk simpelweg niet halen omdat de bus niet komt. Dat is geen incident meer, dat is een structureel probleem,’ stelt Van Damme.
 
D66 pleit ervoor om de opbrengsten van de opgelegde boetes terug te laten vloeien naar de reiziger. Bijvoorbeeld in de vorm van extra ondersteuning of vervangende oplossingen in de zwaarst getroffen gebieden. ‘Dat boetegeld van Qbuzz moet terug naar de mensen die het meeste last hebben gehad - zoals in Gouda. Lokale D66 fractievoorzitter Evert Bobeldijk in Gouda heeft wel een idee waar het boetegeld aan besteed kan worden: ‘Investeer dat eenmalige boetegeld in goede provinciale en lokale fietsverbindingen, dat helpt reizigers bij het maken van goede en verantwoorde mobiliteitskeuzes’
.
OV moet overal in de provincie weer aantrekkelijk worden
Voor D66 is het essentieel dat alle dorpen en steden goed bereikbaar blijven. De provincie mag wat D66 betreft geen genoegen nemen met de minimale service. ‘We willen een provincie waarin het OV een aantrekkelijk, betrouwbaar en duurzaam alternatief is voor iedereen,’ zegt Van Damme. ‘Het vertrouwen van reizigers is te kostbaar om verder te verspelen. Dat vertrouwen herstellen begint met gewoon een bus die op tijd rijdt.