Van opdrogende landbouwgronden tot extra veel wespen en muggen: het mooie weer heeft bepaald zijn nadelen. Nog een bij-effect: extra zware verwondingen bij motorrijders die in zomerkleding op hun motor gaan rijden en dan een ongeluk krijgen. Ondanks de hitte is het toch zaak een beschermend motorpak te dragen, zeggen deskundigen.

Het HMC Westeinde in Den Haag krijgt de ernstig gewonde slachtoffers van verkeersongelukken binnen. Traumachirurg Jochem Hoogendoorn repareert met zijn team de gebroken armen en benen. ,,Scooterongelukken hier in het stadscentrum zien we dagelijks, en ernstige motorongelukken toch wel één keer in de week”.

Wie met de motor een ongeluk krijgt en geen beschermende kleding aan heeft, komt letterlijk lelijk ten val. ,,Als je met je arm of been tussen de motor en het asfalt komt dan kun je je voorstellen dat je huid en spieren zwaar beschadigd raken. Ik heb wel eens iemand gezien bij wie het asfalt in het bot zat”.

Alleen helm verplicht
Leon Wolswijk van de Goudse auto- en motorrijschool Wolswijk onderstreept ook het belang van goede kleding. ,,Kijk, alleen de helm is verplicht, maar ik zeg altijd dat je ook handschoenen aan moet, een beschermend jack, een dikke lange broek, minstens een spijkerbroek, en schoenen die je enkels bedekken”.

Wolswijk benadrukt dat een ongeluk in een klein hoekje zit. ,,Je hoeft het niet eens zelf te doen. Iemand anders kan tegen je aanrijden, of om de hoek ligt een plas olie, en voor je het weet lig je”.
,,Als je je teen stoot tegen de bed rand gaat dat met 5 kilometer per uur. En daar heb je twee weken plezier van. Laat staan vallen met de motor met 50 kilometer per uur. En zeker in en met een korte broek of t-shirt. Vaak zie je ook degene waar de motor van is met een mooi compleet pak en de vriendin achterop met een legging. Tja…”

Jaar revalidatie
Jochem Hoogendoorn wijst op de ernst van de verwondingen die je kan oplopen: ,,Het kan zelfs uitlopen op amputatie. Dat komt zelden voor, maar mensen verkijken zich ook vaak op de herstelperiode na een breuk. Dan denken ze ‘ik ben na zes weken wel hersteld’, maar revalidatie kan wel een jaar duren. Of je houdt de rest van je leven last ervan, dan kan je bijvoorbeeld niet meer sporten of je hebt altijd pijn”.

Onderzoek is er nooit gedaan, dus er is niet bekend hoeveel mensen er in zomerkleding op de motor klimmen, en hoeveel van hen dan een ongeluk krijgen. Maar dat beschermende kleding helpt weten Hoogendoorn en Wolswijk allebei zeker.