In het Groene Hart Ziekenhuis is de beveiliging opgeschroefd. Dit omdat het zorgpersoneel steeds vaker te maken krijgt met agressie. Zo was er afgelopen weekeinde een agressieve patiënt die het ambulancepersoneel lastig viel en aanviel in een ambulance bij de SpoedEisende Hulp (SEH) van het Groene Hart Ziekenhuis (GHZ).
De patiënt maakte het de ambulancebroeders zeer moeilijk. Wegens de ernst van de situatie werd de politie erbij gevraagd om te assisteren. De politie moest er aan te pas komen om een agressieve patiënt in een ambulance onder controle te krijgen. De politie kwam met veel eenheden op de melding bij het ziekenhuis af. Wat er precies is gebeurd en wat de toestand van de patiënt is, is verder onbekend. De oorzaak van het incident lag volgens de politie in de psychische gesteldheid van de persoon. Er raakte niemand gewond en er is geen aangifte gedaan.
Extra hard
Het is een van de vele gevallen van de afgelopen jaren. De agressie is verbaal, maar ook fysiek, en heeft veel impact op medewerkers. En juist nu er zoveel van het ziekenhuispersoneel wordt gevraagd en door de oplopende werkdruk, komt dit extra hard aan. Zo verklaart een woordvoerder van het GHZ.
In het GHZ liep de situatie het afgelopen jaar tot dusverre al 118 keer uit de hand. Vorig jaar was dat 112 keer en in 2019 87 keer. In veel gevallen moet de politie aantreden en optreden. Zo moeten agenten per jaar in 20 procent van de gevallen in het GHZ ingrijpen. En dat terwijl in het GHZ de medewerkers extra worden getraind om met agressie om te kunnen gaan. De inzet van extra cursussen, beveiliging en de politie moet deze incidenten voorkomen.
Gevoed
De oplopende agressie tegen het ziekenhuispersoneel wordt ook gevoed door de beperkende maatregelen die in ziekenhuizen gelden. Zo zijn er aangepaste bezoektijden en mag er vaak maar één bezoeker tegelijk langskomen. Daarnaast moeten patiënten alleen naar een afspraak komen. Verder is het dragen van een mondkapje verplicht. Niet iedereen is het eens met de mondkapjesplicht en dat kan tot agressie leiden. Ook komt het voor dat de patiënt niet achter de behandeling staat of het niet eens is met zijn/haar overplaatsing naar een ander ziekenhuis.
De meeste mensen en patienten zijn dankbaar voor de zorg die het GHZ ze biedt. Zij tonen begrip voor de geldende coronamaatregelen. Bij sommige mensen neemt de frustratie echter toe. Dit leidt tot discussies, waarbij het GHZ personeel geregeld moet uitleggen waarom het zo belangrijk is dat een ieder zich aan de maatregelen houdt. Vaak helpt het aangaan van zo’n gesprek, maar helaas soms ook niet. Zo zien en merken ze bij het GHZ.
Begrip
"Onze medewerkers proberen altijd met hart en ziel iedereen te helpen en alle patiënten de juiste zorg te geven. Dag en nacht. Maar we hebben helaas steeds vaker te maken met dit soort agressie tegen onze artsen, verpleegkundigen en andere (zorg)collega's. Dat helpt niet! Wanneer wij voor u of uw naaste zorgen, blijf dan rustig en toon begrip voor de maatregelen. Vertrouw erop dat wij er alles aan doen om u of uw naaste zo goed mogelijk te helpen. Vertrouw op de deskundigheid van het medisch personeel. Alleen dan kunnen wij ons werk doen..."