In een nieuwe poging om de online gokmarkt te reguleren en beperken, heeft Derk Boswijk van CDA onlangs een voorstel ingediend bij de Tweede Kamer om gokreclame volledig te verbieden. Dit komt in navolging van een eerdere beperkte ban op de meeste vormen van gokreclame uit juli 2023.
Toen legde de overheid beperkingen op aan gokreclame via de meeste kanalen, denk aan televisie, radio en print, net als in de openbare ruimte. Online casino’s konden wel nog reclame maken via andere methoden, zoals bijvoorbeeld advertenties binnen streamingdiensten, op sociale media, via directe e-mail en natuurlijk ook bij online gamingplatforms zelf.
Reclame is immers een cruciaal onderdeel van het verdienmodel van online casino’s. Volgens Joren Verdoes van Techopedia concurreren de beste online casino’s vooral met hun casinogames en promoties, en de beste manier om hun aanbod aan spelers te tonen, is door gerichte reclame. Een absolute ban zal dan ook vergaande gevolgen hebben op de Nederlandse casinomarkt.
Boswijk gaf aan dat hij met dit voorstel jonge mensen en kwetsbare groepen beter wil beschermen, want volgens hem komen die nog steeds in contact met gerichte marketing. Het voorstel werd bijgestaan door Diederik van Dijk, Nicolien van Vroonhoven, Michiel van Nispel en Mirjam Bikker. De Tweede Kamer zal hierover stemmen, om dan zo snel mogelijk tot actie over te gaan, indien nodig.
Deze restricties op reclame vallen binnen het kader van plannen van de Nederlandse overheid (meer specifiek in de vorm van de Kansspelautoriteit) om reclame voor online gokken volledig aan banden te leggen. Het doel is dat 95% van de mensen die naar die reclame kijkt, ouder is dan 24 jaar.
Mirjam Bikker vond dit voorstel echter niet voldoende, en bracht ook een motie naar voren om een overkoepelende gaminglimiet bij Nederlandse casino’s in te stellen. Hiermee wil ze een algemene maximale grens instellen op stortingen en verliezen bij online casino’s. Gokkers zouden dit zelf niet kunnen aanpassen.
Het is niet de eerste keer dat overheid dergelijke beperkingen oplegt. Sinds de legalisering van de online gokmarkt in 2021 kunnen casino’s een vergunning aanvragen bij de Kansspelautoriteit. Met een dergelijke vergunning mogen ze dan legaal hun diensten aanbieden aan Nederlanders – maar ze moeten zich uiteraard ook aan tal van regels en restricties houden, waaronder de ban op reclame.
Andere maatregelen die reeds werden getroffen zijn een verplichting aan casino’s om spelers te contacteren die een stortingslimiet van €350 hebben ingesteld, het verbieden van de autoplay-functie, beperkingen op het vlak van betaalmethodes en promoties, en een verplichte registratie bij het CRUKS.
De NOGA (Nederlandse Online Gambling Association) gaf als reactie te kennen dat dergelijke verregaande maatregelen en het wegnemen van de keuzevrijheid van spelers een averechts effect kunnen hebben. Legaal gokken kan gewoon niet aantrekkelijk meer zijn, en hierdoor is het goed mogelijk dat spelers naar buitenlandse casino’s trekken, waar ze geen rekening moeten houden met de meeste van deze maatregelen.
Het is dan ook maar de vraag of de Kansspelautoriteit door al deze restricties haar doel niet voorbij zal schieten. In plaats van een aantrekkelijk legaal goklandschap in Nederland te creëren, kunnen spelers daarentegen meer en meer in de richting van internationale en minder gereguleerde casino’s worden geduwd.
Nederland wil gokreclame volledig verbieden
27 February 2024, 17:13 uur
Landelijk
