Het Samenwerkingsverband Marokkaanse Nederlanders (SMN) begint woensdag de campagne #pakjestemterug. Via sociale media en met lokale bijeenkomsten wil de organisatie meer Marokkaanse Nederlanders naar de stembus krijgen voor de Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober.
De opkomst onder Marokkaans-Nederlandse kiezers blijft achter bij andere groepen, legt het samenwerkingsverband uit. De organisatie gaat filmpjes en oproepen delen op sociale media, organiseert bijeenkomsten in buurthuizen en moskeeën in verschillende steden en werkt samen met onder meer ProDemos. Ook organiseert SMN bijeenkomsten speciaal voor bepaalde doelgroepen, zoals vrouwen en jongeren. Het doel is om het bewustzijn onder Marokkaanse Nederlanders over het belang van stemmen te vergroten en mensen te motiveren hun stem uit te brengen.
Volgens hoogleraar sociologie aan de Radboud Universiteit Niels Spierings klopt het dat de opkomst onder Marokkaanse Nederlanders doorgaans lager is dan gemiddeld. Meer algemeen gaan mensen met een migratieachtergrond minder naar de stembus dan mensen zonder migratieachtergrond.
Spierings werkte ook mee aan het Nationaal Kiezers Onderzoek na de vorige Kamerverkiezingen in 2023. Dat jaar bleek de opkomst onder mensen met een migratieachtergrond niet lager dan gemiddeld. Volgens Spierings was dat een uitzondering en kwam het mogelijk door de vele negatieve aandacht voor migranten in aanloop naar de verkiezingen. "Groepen die meer discriminatie ervaren, zijn juist meer geneigd te gaan stemmen. Of dit deze verkiezingen ook een groot thema gaat worden, weten we nog niet."
Volgens voorzitter van SMN Bouchaib Saadane is deelname aan verkiezingen "essentieel om als Marokkaanse Nederlander invloed uit te oefenen, op te komen voor je belangen en zichtbaar mee te tellen in de samenleving". "Door te stemmen versterken we niet alleen onze eigen positie, maar ook die van onze gemeenschap binnen de Nederlandse democratie."
Door: ANP