Wat is de overeenkomst tussen de Russische dictator Vladimir Poetin en de schlemiel van Schiphol Dick Benschop?
In de toekomst zullen we hen herinneren als mannen die heel belangrijk blijken geweest voor het redden van milieu en klimaat. Dat gebeurde onbewust - om niet te zeggen volkomen tegen wil en dank - maar dit curieuze duo blijkt effectiever geweest voor het welzijn van onze planeet dan de klimaatverdragen van Kyoto en Parijs bij elkaar. Poetin heeft straks in ijltempo Europa van het gas en de aardolie af gekregen en Benschop heeft de niet te stuiten groei van het vliegverkeer tot verantwoorde proporties weten terug te dringen.
Daar hoeven we Poetin en Benschop natuurlijk niet voor te eren. Want het blijven boeven.
Om me even tot de grootste schurk te beperken: door de Russische veroveringsoorlog in Oekraïne zijn alle talmende Europese regeringen ineens na gaan denken over het ongebreideld gebruik van Russisch gas en Russische aardolie. Immers, met de miljoenen die we de Russen dagelijks voor hun fossiele brandstoffen betalen, vermoordt Poetin mannen, vrouwen, kinderen, ja complete gezinnen in het buurland. Schiet hij scholen, ziekenhuizen, kerken, theaters en wooncomplexen aan flarden.
Dus willen we nu zo snel mogelijk van ’t Russische gas af. En willen we ook zonder Russische olie door het leven. Er kleeft immers bloed aan.
Dat was overigens ook al het geval bij de Nigeriaanse brandstof van Shell, maar Europees bloed smaakt klaarblijkelijk anders dan Afrikaans. Dus is het corrupte bedrijf Gazprom ineens van hoofdsponsor bij grote internationale sportevenementen verworden tot een besmet merk. We denken na over alternatieven. In eerste instantie over alternatieve leveranciers. Maar omdat die mogelijkheden toch beperkt zijn, komt de energietransitie onverwacht in een stroomversnelling. Want we willen niet in de kou zitten en de economie moet ook blijven groeien.
Niemand steekt nog langer de draak met klimaatdrammer Jetten. De zonnepanelen zijn inmiddels niet aan te slepen. Producenten van dubbel glas maken overuren. Iedereen slaat aan het isoleren: daken, kruipruimten, buitenmuren. Woningverhuurders krijgen maatregelen aangekondigd dat hun huizen over een paar jaar minimaal energielabel D moeten zijn. We zetten de CV een graadje lager, we douchen wat korter. We gaan massaal gesubsidieerd aan de elektrische auto of pakken de fiets. Toegegeven, het is niet uitsluitend uit solidariteit met Oekraïne: het gaat ook om onze portemonnee. Want de prijzen van energie rijzen de pan uit.
Het gebeurt vaker dat dictators naast de gruweldaden die ze begaan, onbedoeld ook iets gunstigs tot stand brengen. Napoleon is ervoor verantwoordelijk dat we in heel Europa - uitgezonderd die maffe Britten - hetzelfde handige metrieke stelsel hebben. Dat iedereen een familienaam draagt en dat er een burgerlijke stand bestaat, danken we eveneens aan deze kleine machtswellusteling. Van Adolf Hitler valt weinig goeds te zeggen (nou ja, hij was lief voor zijn hond). Maar bij alle verschrikkingen waar deze meneer voor verantwoordelijk was, zijn er neven-effecten op ’t gebied van technische innovatie waar we tot op de dag van vandaag profijt van hebben. Ten koste van onnoemelijk leed, maar toch…
Socialisme
Er zijn verder niet veel overeenkomsten tussen Poetin en onze eigen Benschop. Nou ja, ze waren al jong allebei het lot van de arbeider toegedaan. Multi-miljardair Poetin begon zijn carrière als eenvoudige KGB-agent; als beschermer dus van het arbeidersparadijs dat we kenden onder de naam Sovjet-Unie. Grootverdiener Dick Benschop koos als jonge vent voor het socialisme toen hij zich aansloot bij de Partij van de Arbeid. Dat was overigens wel in de tijd dat de PvdA onder Joop den Uyl nog de grootste was en de carrièremogelijkheden aldaar ongekend.
Wat Vladimir en Dick voorts gemeen hebben, is dat ze in hun beider loopbaan heel snel leerden hoe je via de juiste relaties de weg naar de top kon bereiken. Via zijn vriend Wim Kok werd Benschop directeur bij Shell, voordat hij in 2018 op de luchthaven aan de slag ging.
Het grote verschil tussen onze twee klimaathelden is dat Poetin al jaren zelfstandig zijn misdadige beslissingen kan nemen, terwijl Benschop slechts uitvoerder is van een a-sociaal beleid. Het blijken met name CDA’er Camille Eurlings en VVD’er Melanie Schultz die als minister jaar in jaar uit op de kosten van Schiphol hebben beknibbeld en er geen been in zagen dit voornamelijk over de ruggen van de beveiligers en koffersmijters te doen.
Alleen vraag ik me dan af of je je als rechtgeaarde PvdA’er met een salaris van zes ton per jaar niet af en toe achter de oren krabt, wanneer je ziet dat de laagstbetaalde werknemers net iets meer dan een tientje per uur verdienen. Een vakkenvuller bij Albert Heijn krijgt vanaf zijn 21ste al meer. En dan krijg je ook nog personeelskorting op je boodschappen.
Gewetenloze schurk
Tenzij…, ja nu komt er een heel gewaagde gedachtesprong… Benschop al die jaren bezig is geweest met een heel riskante undercover-operatie. Dat die sukkelige jokkebrok, die op het hoogtepunt van alle Schiphol-chaos zelf op vakantie ging, stiekem een infiltrant van de klimaatbeweging was. Eerst heeft hij als baas bij Shell zorgvuldig een reputatie opgebouwd van gewetenloze schurk, die zich geen flikker aantrok van de aardbevingen in Groningen. Die hoogstpersoonlijk de waarschuwingen van deskundigen wegmoffelde. Met die houding bleek hij de beste papieren te hebben opgebouwd om vervolgens het vervuilende Schiphol te gaan leiden. De enige binnen de PvdA die de werkelijke bedoeling kende - namelijk de alsmaar groeiende luchthaven van binnenuit saboteren - was klimaatgoeroe Frans Timmermans in Brussel.
Schiphol, voorheen de nationale trots, staat inmiddels symbool voor alles wat niet deugt: geluidshinder, vervuiling en uitbuiting. De luchthaven zakt samen met de eindeloos kwakkelende KLM langzaam weg in het moeras dat Watergraafsmeer oorspronkelijk was. In het nieuwe normaal speelt Schiphol een snel krimpende rol. Corendon wijkt met vluchten uit naar Duitsland. TUI denkt na over slaaptreinen naar vakantiebestemming, Sunweb idem dito. Er zijn sinds dit jaar al rechtstreekse nachttreinen - met slaapwagons - van Amsterdam naar München, Wenen, Praag, Venetië en nog meer. Geen politicus - uitgezonderd waarschijnlijk die maffe Baudet - durft nog over uitbreiding van Schiphol te beginnen.
De missie is dan ook geslaagd. Toen Dick Benschop jaren geleden als Shell-topman eens op bezoek was in de datsja van Poetin, heeft hij zo’n leuke ouderwetse KGB-radiozender van de Rus cadeau gekregen. Daarmee heeft de luchthavenbaas deze week in code een bericht naar Frans Timmermans gestuurd. “De omwonenden van Schiphol kunnen weer slapen”.