Effectief ontspannen

19 January 2019, 10:30 uur
Columns
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Column Karin Kayadoe |

Effectief ontspannen

Er zijn van die dagen dat je zo druk bent, dat je jezelf een beetje voorbij aan het lopen bent. Druk in het hoofd. Normaal gesproken lukt het me uitstekend om alles behoorlijk georganiseerd in mijn hoofd te plaatsen. Maar soms zijn de ‘laatjes’ vol. Best lastig voor zo’n controlfreak als ik. Ik zal het maar zelf zeggen voor iemand anders het doet.

Tijd voor wat ontspanning. In mijn geval kan ik mijn hoofd goed leegmaken door te schilderen. Het moment dat ik aan niks anders denk. Hele kunstwerken hangen al aan de muur. Aspiraties om ze openlijk met het publiek te delen heb ik nog niet. Het is gewoon lekker mijn ding. Laatst kwam er visite bij mij thuis en hij vroeg zich af (doelende op de schilderstukken) waar heb je dat geleerd? Ik vertelde hem dat ik het geluk heb gehad dat mijn ouders het belangrijk vonden dat ik naast school me ook bezig kon houden met muziek maken, dans, tekenen, zingen en padvinderij. Hier heb ik nu veel profijt van. Naast de dingen die ‘moeten’ is het ook zo belangrijk dat je je op je eigen manier kunt ontspannen. Je hoofd leeg maken.

Zo vloog er van de week ook een filmpje voorbij die daarbij aansloot. Eigenlijk een heel simpel tekenfilmpje. Ik wil de inhoud toch graag proberen een beetje met u te delen; Een ouder maakt dagelijks het rugzakje voor zijn kind klaar. Stopt het vol met boeken, boeken en nog eens boeken. Het kindje staat al klaar met zijn armpjes naar achteren om het rugzakje omgehangen te krijgen. Elke dag wordt dezelfde route afgelegd. Kindje gaat zitten in de klas en de ouder gaat aan het werk, zoals zovelen met hem. Beiden zaten gevangen in deze routine. Tot het kind, onderweg naar school tezamen met zijn ouder, een violist ziet. Stopt en er zichtbaar van geniet. Het kind wordt weggetrokken, op tijd op school zijn is belangrijker. Het kind is er verdrietig van. Het wordt in dit tekenfilmpje mooi met kleuren uitgebeeld. Tot de ouder het begint te begrijpen dat er naast leren en of werken ook nog mooie andere dingen zijn in het leven om van te genieten. Helaas is dan de violist nergens meer te bekennen. Dan maar zelf kleur aan het leven brengen door de violist na te doen.

Het zette me aan het nadenken. Soms voelt werken als heel belastend, nemen we wel op tijd een moment van ontspanning? En hoe vaak zijn we niet gefocust op schoolresultaten van onze kinderen? Zeker zijn die heel belangrijk, de bouwstenen om goed voorbereid te zijn op het leven als ze later groot zijn. Toch ben ik er van overtuigd dat juist ook de activiteiten buiten school zo belangrijk zijn voor de totale ontwikkeling. Spittend op het internet naar de uitkomsten van diverse onderzoeken hieromtrent krijg ik aardig wat bevestiging. Van muziek luisteren leren kinderen goed ‘te luisteren’. Niet in de zin van ‘doen wat de ouder zegt’, maar in de zin van echt met het gehoor luisteren. Dit goed luisteren schijnt weer een positief effect te hebben op de taalontwikkeling en het stimuleert de emotionele intelligentie. Zingen, dans en tekenen stimuleren de sociaal communicatieve eigenschappen. Klinkt aardig zwaar.

Maar als ik dan laatst, bij een kunst- en cultuurcentrum voor kinderen, ze allemaal met veel plezier bezig zie; poppenkast, hiphop, werken aan een film, muziek maken. Dan kan ik daar echt van genieten. Even lekker uit de dagelijkse sleur, op een speelse manier aan hun vaardigheden werken en toch ook het hoofdje leegmaken. Of dat nu met kunst, cultuur, sport is of wat anders is, hier hebben ze vast later net zoveel plezier van als ik nu.