Alpha Makelaardij staat op de zesde plaats in de TOP 25 van makelaarswebsites! En dat na een grondig onderzoek van 3.518 makelaarswebsites. ,,Al deze sites zijn op 25 meetpunten onderzocht in de volgende categorieën: techniek, responsive, gebruikersvriendelijkheid, vindbaarheid en populariteit… Hartstikke mooi natuurlijk dat onze site op deze punten uitstekend scoort en dat we er tussen de duizenden makelaarssites goed uitspringen”, aldus Mirna Bredt van Alpha Makelaardij.

Ruim 90% van de makelaars geeft aan dat zij hun makelaarswebsite inzetten om onder de aandacht te komen. Dit blijkt uit het Nationaal Makelaars Onderzoek. Daarmee is de website een belangrijk kanaal in de marketingmix van de makelaar.

3.518 onderzochte makelaarswebsites
Maar hoe goed zijn die makelaarwebsites nou eigenlijk? Communicatie experts van SOO Media en MakelMail zochten het uit en analyseerden 3.518 makelaarswebsites. ,,Dit zijn vooral websites van OG-makelaars die zijn verzameld van funda.nl, vastgoedpro.nl, vbo.nl en remax.nl”, aldus een woordvoerder van het Nationaal Makelaars Onderzoek.

25 meetpunten
Per website zijn er 100 pagina’s onderzocht op 25 aspecten. Hiervoor is er een ‘bot’ ontwikkeld. ,,Deze bot houdt geen rekening met subjectieve zaken zoals ontwerp. De 25 meetpunten zijn verdeeld over de volgende categorieën: techniek, responsive, gebruiksvriendelijkheid, vindbaarheid en populariteit”, vertelt de zegsman.

De 25 meetpunten worden exact uitgelegd op MakelMail.nl/webscore. Op basis van deze meetpunten gingen de onderzoekers aan de slag gegaan.

En dit zijn de 25 beste makelaarswebsites van Nederland. Met dus een mooie zesde plaats voor het Goudse makelaarskantoor Alpha Makelaardij.

  1. De Flexibele Makelaar: 8,2
  2. Lengkeek Vastgoedtaxaties: 8,1
  3. Team Sanders Makelaars Almelo: 8,0
  4. Biermans Makelaardij BV: 8,0
  5. Het Woonhart Makelaardij: 7,9
  6. Alpha Makelaardij B.V.: 7,8
  7. B/mak Bedrijfsmakelaars: 7,7
  8. Lamberink Woningmakelaars: 7,7
  9. Strijbosch Thunnissen Woningmakelaars: 7,7
  10. Cocq Makelaars Amsterdam: 7,7
  11. Brecheisen Makelaars Utrecht B.V.: 7,6
  12. Dupont ERA Makelaars: 7,6
  13. Kuijs Reinder Kakes Heerhugowaard: 7,6
  14. Maas Makelaars: 7,6
  15. Snelder Zijlstra Makelaars: 7,6
  16. Westeneng Makelaardij: 7,6
  17. Henri Kox Makelaardij: 7,6
  18. BurgerVanLeeuwen Garantiemakelaars: 7,5
  19. Hoekstra en van Eck Almere: 7,5
  20. Kanters Garantiemakelaars: 7,5
  21. Klaver Makelaardij Wonen B.V.: 7,5
  22. Moen Garantiemakelaars: 7,5
  23. Scholten Makelaars: 7,5
  24. Van Doorn Makelaardij: 7,5
  25. Van de Ven Garantiemakelaars: 7,5

Nog even wat aandachtspunten van de onderzoekers:

Techniek
Techniek is de motor van de website. Die motor moet soepel lopen, want dan is de website snel, eenvoudig onderhoudbaar en goed te interpreteren voor Google. Techniek scoort gemiddeld genomen een onvoldoende; gemiddeld een 5,1. Trage en slecht gecodeerde websites is een veelkomend probleem onder de makelaars. Op dit onderdeel is het meeste winst te behalen.

Responsive
Uit onderzoek blijkt dat 45% van het websitebezoek binnenkomt via een mobiel device. Daarom is het belangrijk om de website te optimaliseren voor kleinere schermen. Deze score geeft aan hoe goed de website zich aanpast aan de verschillende apparaten. De meeste makelaarswebsites hebben een prima responsive website. Een bezoeker kan bijvoorbeeld direct bellen vanaf op zijn mobiel.

Gebruiksvriendelijkheid
Websitebezoekers zijn vluchtig. Er is weinig tijd om een goede indruk achter te laten en op fouten kun je zomaar een contact verliezen. Deze score geeft aan hoe goed de ervaring van de gebruiker is. De gemiddelde gebruiksvriendelijkheid van alle makelaarswebsites is nét een voldoende. Er is nog veel te winnen door 404-pagina’s (page not found) netjes op te vangen of een favicon te plaatsen.

Vindbaarheid
Een belangrijk deel van de bezoekers komt binnen via zoekmachines. Op elke websitepagina kan data meegegeven worden voor deze zoekmachines, zodat deze pagina nog beter geïnterpreteerd kan worden. Deze score geeft aan wat er gedaan is om de vindbaarheid van de website te verbeteren. Een gemiddelde makelaar heeft de moeite genomen om zich te laten vinden in zoekmachines. Op veel makelaarswebsites is er bijvoorbeeld aandacht besteed aan een unieke meta-descriptions en paginatitels.

Populariteit.
De populariteitsscore is gebaseerd op het aantal links naar de website en de inzet van social media. Populariteit registreert hoe vaak je organisatie wordt genoemd en geeft een beeld van hoeveel sporen de website op het internet heeft achtergelaten. De populariteit van de makelaarswebsite is onvoldoende. Er kan meer aandacht worden besteedt aan links naar de makelaarswebsite. Door in ‘linkbuilding’ te investeren wordt de website beter gevonden in zoekmachines.