Van het geklaag over het weer tot de rekening tot op de cent splitten en de fiets gebruiken alsof het een auto is. Het zijn niet alleen typische eigenaardigheden die alleen Nederlanders begrijpen, maar ook eigenaardigheden waar Nederlanders stiekem zelf ook best trots op zijn (42%). Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction en Venco naar typische Nederlandse eigenaardigheden, onder 1.024 Nederlanders in de leeftijd van 18 t/m 70 jaar.

Dat we op kampeervakantie eerst langs de supermarkt gaan om eten voor de hele vakantie in te slaan, vinden Nederlanders zelf de meest grappige Nederlandse eigenschap (34%), gevolgd door het feit dat dat we graag en veel klagen, vooral over het weer (30%). Ook moeten we zelf gniffelen over het feit dat we ons nationale elftal met ons zeventien miljoenen tegelijk coachen (23%), dat we eigenlijk helemaal niet zo goed Engels spreken als we zelf soms denken (23%) en dat we onze verjaardagen in een kring vieren (22%).

In het onderzoek dat uitgevoerd werd naar aanleiding van de campagne ‘Lekker Nederlands’ van Venco*, werd ook gevraagd wat Nederlanders nu de meest typisch Nederlandse eigenaardigheid vinden. Ook daar scoort het geklaag en gemopper- vooral over het weer- hoog (50%), net als het feit dat er in Nederland voor alles wel een regeltje is (38%) en de gewoonte om iedereen met drie kussen te begroeten (35%).

Het onderzoek toont ook aan dat Nederlanders niet alleen zelf best kunnen lachen om sommige (merkwaardige) gewoonten die zo bij Nederlanders horen, maar dat Nederlanders ook trots zijn op hun eigenaardigheden en het Nederlanderschap. Sterker: ruim zestig procent van de Nederlanders zou, als dat zou kunnen, weer als Nederlander geboren willen worden.