Regelmatig krijgen de diëtisten van het Groene Hart Ziekenhuis de vraag: ‘Wat is een gezonde koek?’

Is hier eigenlijk wel een antwoord op te geven? Het is maar wat je gezond vindt.

Diëtiste Beracha IJspeert schreef er een blog over:

Laatst kreeg ik de vraag wat is nu een gezonde koek?

Nu vind ik deze vraag op zichzelf eigenlijk al een tegenstelling; een gezonde koek? Kan een koek gezond zijn? Van Dale zegt: koek (de; m) baksel van meel, eieren, honing enz. En wat is dan een gezonde koek? Is dit een koek die laag is in calorieën of koolhydraten of juist met weinig vet? Geen E-nummers? Milieuvriendelijk?

Voor mij is belangrijk waarom neem je de koek? Heb je behoefte aan iets tussendoor, omdat je trek hebt en het niet redt om niets te eten tussen je maaltijden? Wil je iets lekkers eten? Wil je een gezond tussendoortje?

Heel veel verschillende soorten koeken
Er zijn heel veel verschillende soorten koeken op de markt. Je hebt koeken die zich gewoon op de markt zetten als een koek(je), maar ook steeds meer koeken die zich op de markt proberen te zetten als gezonde koeken. Enkele van de kreten die erop staan:
* Geen of minder suiker toegevoegd
* Boordevol vezels
* Minstens 50% minder verzadigd vet
* Duurzaam verbouwde granen
* Boordevol granen

Niet alles voor zoete koek slikken
Klinkt allemaal goed, maar zijn ze ook gezond? Geen of minder suiker toegevoegd zegt niets over wat ze verder in de koek stoppen. Zoeten ze de koek met bijvoorbeeld honing? Dan maakt het qua calorieën en koolhydraten niet zoveel uit.
Boordevol vezels klinkt ook goed, maar hoeveel vezels krijg je per koek binnen? En om boordevol granen moet ik altijd een beetje glimlachen. Koekjes worden over het algemeen van bloem/meel gemaakt en zo zitten er automatisch veel granen in.
Belangrijk blijft hierbij dus om niet alles voor zoete koek slikken, maar zelf ook kritisch te kijken naar de ingrediënten van de koek. Hoe lang is die lijst van ingrediënten? Zie ook een eerdere blog over hoe lees ik etiketten.

Heb je behoefte aan een koekje dat laag is qua kcal en koolhydraten, dan zijn de biscuitjes/speculaasjes prima koekjes. Maar heb je behoefte aan een koek van ‘gezonde’ ingrediënten, dan zijn daarvoor ook steeds meer producten op de markt die bijvoorbeeld alleen maar bestaan uit gedroogd fruit, noten en granen. Er zijn natuurlijk ook een legio aan gezonde andere tussendoortjes.

En wil je een keer een ongezonde lekkere koeken nemen? Geniet er dan van, maar neem ze met mate.

Heb je nog een vraag of wil je afspreken met een van onze diëtisten?  Mail ons via dieetadvies@ghz.nl o f bel 0182-505005.

B. IJspeert Dietiste

Over de auteur Beracha IJspeert
Beracha IJspeert werkt sinds 2008 als diëtist in het Groene Hart ziekenhuis. Haar specialisaties zijn verminderde nierfunctie, dialyse, diabetes, afdeling longgeneeskunde en de interne afdeling. Ze vindt het belangrijk dat voedingsadvies ook thuis toepasbaar is!