Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc’s weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

De kwartaalgroei breekt met de tendens van afnemende interesse in de aankoop van een pc, ten voordele van smartphones of tablets. Gartner is van mening dat dit te maken heeft met de lancering van Windows 10: veel bedrijven besloten immers om hun computers te vervangen door één met het nieuwe besturingssysteem van Microsoft. Het leeuwendeel van de verkoop komt dan ook uit de zakelijke markt.

Volgens Mikako Kitagawa, analist bij Gartner, liep de verkoop in de consumentenmarkt wel nog steeds terug. De verwachting is dan ook dat de stijgende verkoop van pc’s een tijdelijk fenomeen is.

Het Chinese Lenovo en het Amerikaanse HP zijn beiden in de running om de rol van marktleider te claimen op de consumentenmarkt: beide bedrijven behalen een marktaandeel van 21,9%. Dell volgt op de derde plaats met 16,8%, Apple moet zich tevreden stellen met een marktaandeel van slechts 7,1%.

In een ander onderzoek besluit ook IDC dat de verkoop van computers in het tweede kwartaal van 2018 een groei kende. Volgens het bedrijf passeerden 62,3 miljoen desktops en notebooks de toonbank (tegenover 62,1 miljoen bij Gartner) en is dat 2,7% meer dan in 2017.

Bron: RetailDetail