Dankzij een innovatieve oplossing is verzorgingshuis Savelberg voor haar afvoer- en transportprobleem verlost, en daarmee van de hinderlijke luchtjes en lange wachttijden bij de lift.

Na een gedegen voorbereiding heeft Savelberg onlangs aan de buitenzijde van het pand een stortkoker laten plaatsen. Daarmee behoren hinderlijke luchtjes, veroorzaakt door afval en lange wachttijden voor de lift als gevolg van het transport van afval en wasgoed, tot het verleden.

Vanaf alle negen verdiepingen van Savelberg kunnen via de stortkoker verschillende soorten wasgoed en afval, direct gescheiden, worden afgevoerd. Dat gebeurde tot nu toe met de lift. Mede daardoor was het aantal liftbewegingen fors en de wachttijden aanzienlijk. Veel bewoners met dementie die in Savelberg wonen genieten van bewegingsvrijheid door de domotica (leefcirkels). Op piekmomenten lang op de lift moeten wachten, wordt als extra lastig ervaren.

Met de stortkoker wordt de afvoer van afval en wasgoed middels intern transport via de lift overbodig. De personeelstijd die hiermee was gemoeid komt ten goede aan direct toezicht en aandacht aan de bewoners.

Een ander groot voordeel is de verbeterde hygiëne op de afdelingen; het afval en wasgoed wordt direct afgevoerd in plaats van eens in de 24 uur. Naar verwachting zal ook dat een positief effect op het woon-leefklimaat van de bewoners hebben.