Dat blijk een quick scan van de provincie Zuid-Holland die het aantal ruim opgezette wegen in kaart heeft gebracht. Het onderzoek concentreert zich op (veelal naoorlogse) woonwijken met eengezinswoningen of appartementen. Daar liggen over een totale lengte van circa 400 kilometer wegen en stadsrijbanen die erg breed zijn uitgevoerd. Met aanpassingen zou die overtollige ruimte geschikt gemaakt kunnen worden voor woningbouw.

Als alleen al 30 procent van de 400 kilometer verkeersruimte zou worden benut, betekent dit dat gemeenten  gezamenlijk tussen 15.000 en 25.000 woningen op dit soort plekken kunnen toevoegen. Het onderzoek laat voorbeelden zien in Zuid-Holland waar in ieder geval de fysieke ruimte aanwezig is om woningbouw tot stand te brengen.

Bij overdimensionering was in de quick scan van de provincie sprake als binnen 20 meter vanaf het hart van de rijbaan geen bebouwing werd aangetroffen. In veel naoorlogse wijken zijn dergelijke rijbanen ontworpen. De wegen en bermen zijn veelal in handen van de gemeente. Het onderzoek geeft rekenvoorbeelden tegen welke kosten gemeenten de verkeerruimte kunnen transformeren.

Gedeputeerde Adri Bom-Lemstra van ruimtelijke ordening heeft de quick scan van de provincie aan alle gemeenten in Zuid-Holland aangeboden. Ze roept gemeenten op kennis te nemen van de resultaten en er hun voordeel mee te doen. In maart van dit jaar deed Bom-Lemstra eenzelfde oproep met een ander provinciaal onderzoek over de zogeheten parkeernorm. Te strak vasthouden aan een minimum aantal parkeerplaatsen per woning, maakt binnenstedelijk bouwen nodeloos duur, was toen de conclusie. Inmiddels hebben diverse gemeenten in Zuid-Holland en daarbuiten de parkeernorm versoepeld of zijn dat van plan waaronder Rotterdam, Den Haag, Leiden en Tilburg.