Rabobank Gouwestreek ontwikkelt in Gouda een nieuw kantoor, centraal gelegen naast het NS-Station aan de Burgemeester Jamessingel.

De huidige vier vestigingen in Gouda gaan op in één multifunctioneel gebouw. Na het bammetjesbier (gemaakt van geredde boterhammen) op vrijdag 15 september voor het bereiken en het vieren van het hoogste punt van het gebouw is het nieuwe pand inmiddels uit de steigers. Ook het logo van de Rabobank zit inmiddels op het pand.

Over het Rabobank logo
De Rabobank deed er in 1995 een maand of drie over om de nieuwe neons aan de pui van alle 1950 Nederlandse kantoren te hangen. Het oude logo van de Rabobank – een simpele opgaande lijn tegen een blauwe achtergrond – deed 22 jaar trouwe dienst. De opwaartse lijn weerspiegelde het silhouet van het hoofdkantoor in Utrecht, de trots van de fusiepartners Raiffeisenbank en Boerenleenbank. In zijn eenvoud was het logo typisch Rabobank: gebouwd op de oer-Hollandse agrarische sector dank zij historische deugden als spaarzin en investeringslust.

Het nieuwe symbool is een mensfiguur op een zonnewijzer. De achtergrondkleur neigt naar oranje.  De eerste kennismaking leverde uiteenlopende associaties op: van een zaaier tot een man die aan een race tegen de klok bezig is en zelfs de laatste mens op aarde na een atoomoorlog. Voorzitter drs. H. Wijffels, toenmalig lid van de hoofddirectie van de Rabobank was minder prozaïsch. Hij begroette het nieuwe logo als een heraut van een nieuw tijdperk. ,,Het bankwezen verkeert in een overgangsfase naar nieuwe, gewijzigde marktverhoudingen.”

De traditionele bank, die open is als haar klanten werken en standaardprodukten over de balie verkoopt aan de massamarkt, die bank is aan het verdwijnen. Daarvoor in de plaats komen twee nieuwe banken: de zelfbedieningsbank die klanten automaten aanbiedt om transacties te doen, van geld opnemen tot vakanties boeken. ,,En bankieren op Internet is echt niet meer zo ver”, voorspelde Wijffels in 1995.

 

De macht van het logo
Drs. Mark Beumer (historicus | Docent Antieke Cultuur | Extern Promovendus ) schreef er op 14 februari 2017 onder de kop ‘De macht van het imago. Het logo van de Rabobank’, het volgende over :

Wanneer men het Rabobank-logo ziet, weet men dat dit tot de Rabobank behoort, ook als er geen Rabobank onder staat. Dat komt omdat de Rabobank een ijzersterk imago heeft, ontworpen door Newell and Sorrell in 1994. De kleuren zijn blauw (Pantone 2738) en oranje (Pantone 144). Theo Klooster ontwierp de lettertypen Myriad en Sabon en het eigen lettertype Rabo Gothic.

Daarnaast maakt de kleurencombinatie veel indruk. Binnen de kleurensymboliek is blauw vaak de kleur die gezien wordt als symbool voor al het geestelijke. Blauw wordt door psychologen omschreven als een toestand van psychische bevrijding, een milde en superieure levensopvatting. Het is de kleur van de hemel. Binnen de Egyptische religie werd blauw in verband gebracht met de god Amun. Blauw is ook de kleur van water en lucht, kristal en diamant en daarom van het firmament. Blauw is ook de kleur van trouw. Oranje is daarnaast sterk met Nederland verbonden omdat het onze nationale kleur is. Het straalt warmte uit en hangt samen met creativiteit, initiatief, verbinding met mensen, openheid, vriendschap en samenwerking. De wijzerplaat is cirkelvormig en een cirkel heeft als betekenis eeuwigheid, dat goed samenvalt met de wijzerplaat.

Daarnaast zie je een mensvormige figuur over de wijzerplaat náár voren lopen, dus naar je toe en komt dus betrouwbaar over. Het feit dat er óver de wijzerplaat wordt gelopen, geeft mijns inziens aan dat men controle heeft over het verloop der dingen. De figuur loopt rechtop met de borst trots naar voren, vol zelfvertrouwen. Maar is dit beeld nieuw?

Nee, in de Romeinse Oudheid lieten keizers zich op munten afbeelden die door het gehele rijk werden verspreid zodat men wist wie de keizer was. De munten zorgden er ook voor dat de keizer ‘alomtegenwoordig’ was, terwijl de keizer natuurlijk vooral in Rome was. Natuurlijk zaten in het rijk diverse gourverneurs verspreid, die aan de keizer doorgaven wat de situatie was in hun gebied. De afbeelding van keizers op munten moest een bepaalde zelfrepresentatie aangeven, het liefst een betrouwbare. Niet iedereen was in de positie om dicht rond de keizer te zijn en hem te kunnen beïnvloeden; niet iedereen kon de keizer ontmoeten. Het imago van de keizer was zijn gedeeltelijke machtsbasis. Een keizer die goed in staat was alle groepen binnen zijn rijk tevreden te houden was Augustus die boven ook is afgebeeld.

Hetzelfde zie je met de Rabobank. Niet ieder dorp of iedere stad heeft een fysieke Rabobank tot zijn beschikking, maar door het logo weet je wel dat de bank er is en kun je via internet boodschappen doorgeven aan de vestiging waar je klant bent of gebruik je de app. Ook antieke munten zijn cirkelvormig waarop een persoon (of portret) is afgebeeld. Rabobank heeft dit beeld volgens het concept van anchoring verankerd in een nieuwe samenstelling die zeer herkenbaar is. Zo betrouwbaar en solide als het beeld van Augustus is, zo betrouwbaar, warm en verbindend is het logo van de Rabobank. Het is mooi om te zien hoe antieke concepties in een moderne vorm kunnen doorleven. De keizer stond zo toch dicht bij het volk, net als deze bank die graag sterk maatschappelijk betrokken is bij haar ‘onderdanen’.

Bronnen:
http://hansstol.totaldesign.nl/nl/rabobank.html (14-02-2017)
Olivier Hekster, Romeinse keizers. De macht van het imago (Bert Bakker 2009) daaruit 1-23.
Hans Biedermann, Symbolen. Historisch-culturele symbolen van A tot Z (Spectrum, 8e druk 2000).

 

Beeldrechten: Raymond Aarsman.

Reageer op dit artikel