ProRail gaat vaart maken met het afsluiten van de 120 onbewaakte overwegen in Nederland. ,,De discussies duren veel te lang. Volgende week beginnen we nu zelf met het afzetten van wegen. Dat doen we met betonblokken”, zegt topman Pier Eringa van ProRail.

ProRail zegt het wachten op lokale besluitvorming beu te zijn. ,,Als er weer een ongeluk gebeurt, willen wij niet het verwijt krijgen dat we niks doen. Dat is niet meer uit te leggen”, zegt Eringa. Hij zegt daarmee vooruit te lopen op ”bureaucratie en slappe knieën”.

De laatste onbewaakte overweg van en in Gouda: de Zuidelijke Zwarteweg.

De dertig gevaarlijkste overwegen zonder bomen en bellen gaan volgens de topman sneller dicht dan aanvankelijk gedacht. Ook als de inspraakprocedures nog niet allemaal zijn afgerond. ,,We zien vaak dat actiegroepen uit de buurt, boeren of wandel- en fietsverenigingen sluiting van een overweg op het platteland tegenhouden”, wijst de ProRail-topman op de reden voor de vertraging. ,,Je moet er toch niet aan denken dat iemand onder de trein komt.”

De opmars van steeds stillere treinen met een steeds hogere snelheid illustreren voor Eringa de noodzaak om vergaande maatregelen te nemen om de overwegen in Nederland aan te pakken. Volgens de Telegraaf is de onbewaakte overweg bij Lunteren als eerste aan de beurt. De krant zegt dat de gemeente het eens is met de opheffing van de overweg.