De provincie Zuid-Holland heeft de voltooiing van de nieuwe fietsbrug over de Ringvaart bij de wijk Westergouwe opnieuw bijgesteld, maar nu aangescherpt.

De WesterGouwenaars kunnen eind februari 2019 over de nieuwe, negentig meter lange fietsbrug richting het centrum rijden. Al eerder kunnen de fietsers gebruik maken van een nieuw fietspad tussen de Eurotonde en een fietsbruggetje naar de Texellaan. Daarmee wordt in september begonnen en die verbinding wordt eind oktober van dit jaar opengesteld.

Onlangs liet de provincie weten dat het project opnieuw vertraging zou oplopen. De werkzaamheden voor het gereed maken van de nieuwe fietsbrug zouden pas in het voorjaar van 2019 van start gaan.

Na protest van de bewoners, van projectbureau WesterGouwe, van de Goudse politiek en de persoonlijke bemiddeling van wethouder Rogier Tetteroo, gaat de provincie nu overstag en het project versnellen. Zo heeft de provincie Zuid-Holland dinsdag bekend gemaakt.

Wat er aan vooraf ging
,,De werkzaamheden aan de N207 tussen de ingang Westergouwe (Eurotonde) en het sluiseiland zijn uiterlijk in het voorjaar van 2019 gereed. De werkzaamheden zullen niet meer voor de zomervakantie starten”, zo liet de provincie woensdag 11 juli weten.

Al geplaatst
Daarmee werd het geduld van de WesterGouwenaars opnieuw op de proef gesteld. De brug werd nota bene twee jaar geleden al geplaatst. Maar nooit afgemaakt en dus nog nimmer in gebruik genomen. Sterker nog: de brug is afgezet met dranghekken. Dit tot grote teleurstelling en ergernis van omwonenden die moeten omfietsen om naar de binnenstad te komen.

Na vele protesten, kondigde de provincie Zuid-Holland eerder aan dat de werkzaamheden voor een nieuwe fietsroute en -brug naar het Sluiseiland voor de zomervakantie zouden beginnen. Die zouden naar verwachting in oktober helemaal zijn afgerond. Daarna zou de aanleg van de inmiddels beruchte fietsbrug bij Eiland I gaan beginnen. Deze brug zou naar verwachting in 2018 nog in gebruik kunnen worden genomen. De bewoners juichten al. Maar juichten te vroeg, zo bleek. Maar de plannen van de provincie zijn in de nieuwe planning van de werkzaamheden Westergouwe – Sluiseiland inmiddels bijgesteld.

Aansluiting brug Westergouwe
De provincie benadrukt dat Westergouwe op dit moment voor fietsers goed ontsloten is via de Eurotonde. ,,Na realisatie van de nieuwe fietsroute en de fietsbrug over de Ringdijk zal ook de fietsbrug naar de Texellaan van Westergouwe aangesloten worden”.

Nieuwe fietsroute
De provincie is verantwoordelijk voor de fietsroute langs de N207 nabij Gouda. Als onderdeel van het groot onderhoud aan de N207 wordt de bestaande fietsroute vervangen door een nieuwe fietsroute. Het fietsverkeer krijgt een eigen, nieuw aan te leggen fietsbrug over de Ringvaart. De nieuwe fietsbrug komt naast het Zuidplasviaduct te liggen en biedt ruimte voor fietsverkeer in twee richtingen. Het Zuidplasviaduct wordt alleen toegankelijk voor autoverkeer. Fietsers kunnen gebruik blijven maken van het huidige fietspad, totdat de nieuwe fietsroute klaar is.

Planning
In tegenstelling tot eerder bericht starten de werkzaamheden niet voor de zomervakantie. ,,Het ontwerp voor met name de fundering van de nieuwe fietsbrug over de Ringvaart is later goedgekeurd dan verwacht. De fundering van de fietsbrug komt in een waterkering bij de Ringvaart te staan. Werken in een waterkering vraag extra zorgvuldigheid. Verder stelde het Hoogheemraadschap aanvullende eisen aan het ontwerp. Het maken van een juist ontwerp voor de waterkerende constructie kostte derhalve meer tijd dan verwacht. De voorbereidingen van de werkzaamheden vertragen aangezien diverse materialen pas besteld kunnen worden als het ontwerp helemaal is goedgekeurd. De provincie verwacht nu dat de werkzaamheden uiterlijk eind februari 2019 helemaal zijn afgerond”, aldus een woordvoerder van de provincie.

Nieuwe fietsbrug
De nieuwe fietsbrug is inmiddels al wel in productie. Sommige delen van het brugdek zijn al klaar. De overige delen worden de komende tijd geproduceerd. De brug komt naast het Zuidplasviaduct te liggen en biedt ruimte voor fietsverkeer in twee richtingen. Het brugdek is volledig vervaardigd van composiet. Dat is een duurzaam en onderhoudsvriendelijk materiaal. De brug wordt in totaal 90 meter lang en heeft een levensduur van minstens tachtig jaar.