Picnic is een volledige online supermarkt waar je al je boodschappen kunt doen. Altijd tegen de laagste prijs. Geen dure winkels, maar vriendelijke elektrische autootjes. Zo krijg jij al je boodschappen voor de laagste prijs, gratis thuis. Handig, voordelig en supervers. Picnic komt nu ook naar Gouda, Reeuwijk en Waddinxveen.

De online supermarkt groeide in 2017 naar 24 duizend klanten. Van acht elektrische bezorgwagentjes in Amersfoort, Leusden en Soest, groeide Picnic naar 80 wagentjes, die ook in Utrecht, Maarssen en Almere gingen bezorgen. Daarmee leverde Picnic naar eigen zeggen 487 duizend volle boodschappentassen af.

Voor 2018 zegt Picnic grote ambities te hebben. Er staan tien tot vijftien nieuwe steden op de planning. Joris Beckers, mede-oprichter van Picnic: ,,We hebben er nooit een geheim van gemaakt dat we onze dienst in 2018 willen uitbreiden. We denken daarbij aan middelgrote gemeenten als Apeldoorn, Gouda, Lelystad en Zoetermeer.”

In stilte werkte Picnic vier jaar lang met een team van dertig specialisten aan een nieuwe distributiemethode, waarmee ze in staat is de boodschappen zonder onnodige tussenschakels in de wijk rond te brengen. De klant kiest zelf welke rit het beste uitkomt en weet tot op een half uur precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. Doordat de kosten van deze nieuwe manier van distributie zo laag zijn, kunnen de prijzen voor de boodschappen laag zijn en is de bezorging gratis.

Het model van Picnic betekent een revolutie in de supermarktbranche. Picnic maakt een einde aan voedselverspilling, omdat het alleen díe levensmiddelen inkoopt die ook daadwerkelijk zijn besteld. Op die manier gaat er niets verloren.

De online supermarkt is de enige die de boodschappen elektrisch bezorgt. Door de snelle groei duiken de elektrische autootjes van Picnic steeds vaker op in het straatbeeld, als alternatief voor de dieselwagens met hun fijnstofuitstoot die veel andere bezorgdiensten gebruiken. Picnic maakt bij de bezorging met de elektrische autootjes ook een einde aan de uitstoot van fijnstof in de steden. Bovendien betekent het bezorgmodel ook nog eens een aanzienlijke reductie van de CO2-uitstoot van auto’s, die consumenten normaal gebruiken om een paar keer per week op en neer naar de supermarkt te rijden. Ook de consument wint: waar de traditionele supermarkten hoge kosten rekenen voor de bezorging, levert Picnic de bestelling gratis af, mét laagsteprijsgarantie.

Klanten van Picnic kiezen voor een geheel nieuwe manier van boodschappen doen. Ze bestellen met een app op hun mobiele telefoon de boodschappen en krijgen deze vervolgens gratis thuisbezorgd. In Amersfoort, Leusden, Soest en Utrecht kozen huishoudens de afgelopen maanden massaal voor het nieuwe boodschappen doen. In de rij staan bij de kassa of betalen voor het ophalen van boodschappen is voor hen verleden tijd. Ook het groeiende aanbod van lokale producten wordt veel genoemd als reden om de traditionele supermarkt vaarwel te zeggen.

Picnic is een initiatief van vier ondernemers. Internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Bas Verheijen is voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel.

Reageer op dit artikel