Straks is de intocht van de Goudse Jeugdavondvierdaagse. Dan worden de kinderen binnengehaald door (groot)ouders, familieleden en vrienden en omhangen en volgehangen met kettingen van snoep. Lekker en leuk, maar soms ook net iets te veel.

Dat na de oproep deze week, dat de overheid met strenge marketingregels moet komen voor snoepfabrikanten en supermarkten. Dat zei de Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding in EenVandaag (NPO 1). De zelfregulering van de sector levert volgens de groep te weinig op.

De alliantie is een samenwerkingsverband van onder meer de Hartstichting, het Diabetesfonds en de gemeenten Rotterdam en Amsterdam. De groep heeft onderzoek laten doen naar het marketingbeleid van voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten voor kinderen.

De resultaten liegen er volgens EenVandaag niet om: dat de fabrikanten grotendeels voldoen aan de reclamecode voor voedingsmiddelen ligt er vooral aan dat de lat veel te laag ligt. Nog steeds puilen de schappen van de supermarkten uit van het snoepgoed en chips, aantrekkelijk uitgestald op ooghoogte van kinderen, met kleurrijke, glimmende verpakkingen waarin veel te veel suiker, vet en/of zout wordt aangetroffen.

Laat een reactie achter