,,Ons huurhuis zit vol vocht en schimmel! De muren op zolder in ons huis zijn 90% zwart door schimmel en vocht en daarnaast is er in elke kamer wel schimmel en vocht. Het is abnormaal geworden en niet meer gezond om er te leven. Twee grote slaapkamers op zolder waar niemand kan slapen en twee kinderen die dagelijks erg niezen van alle schimmel in huis. Wij zitten met ons handen in ons haar. We weten absoluut niet meer wat te doen en proberen middels dit verhaal kenbaar te maken hoe nalatig onze woningbouwcorporatie is tegenover zijn huurbewoners. Alsjeblieft willen jullie dit hele verhaal lezen, want we hebben zoveel geprobeerd en hebben echt hulp nodig”, zo begint de noodkreet van de wanhopige bewoonster Ikram El Hassan. Ze spreekt voor haar ouders en vijf broertjes en zussen wonend aan de R.C.B van den Brinkstraat in Korte Akkeren.

Drama
Al jaren geleden begon alle drama. ,,Lange tijd hadden we al last van vocht, schimmel en zelfs waterdruppels die vanuit het dak in ons huis naar binnen druppelen. Zoals alle andere bewoners namen we op een vriendelijke wijze contact met woningbouwcorporatie Mozaïek Wonen op om de gebrekkigheden in de huurwoning te verhelpen. Ze stuurden toen tweemaal een loodgieter en die kwamen beiden kijken en constateerden dat de schoorstenen gerenoveerd moesten worden. En ze zeiden dat de tussenruimte tussen de muur en het dak bij het raam zo verrot was, dat het gerenoveerd moest worden. De loodgieter gaf aan alleen terug te komen als hij toestemming zou krijgen van Mozaïek Wonen, maar helaas wilde de woningcorporatie niet helpen.”

Crisis
Wat de reden daarvan is heeft woningbouwcorporatie Mozaïek Wonen nooit duidelijk willen uitleggen, zegt El Hassan. ,,Het enige wat we horen is dat het crisis is en het geld er niet voor is. Ik vraag me af hoe je over ‘crisis’ kan spreken als je maandelijks je geld krijgt van het huur van al je huurbewoners (al dan niet door een deurwaarder). Het is toch geen winkel die over een crisis kan spreken indien er geen genoeg klanten binnenlopen? Ze beweren immers geen winstgevend doel te hebben! En ondertussen blijft de huur elk half jaar maar stijgen zonder dat we geholpen worden…”

Toestemming
In 2014 vertelde de woningbouwcorporatie de bewoners dat het dak helemaal geen isolatie heeft en het gerenoveerd zou worden. Het dak bestaat sinds 1950 alleen uit hout en dakpannen en op zolder lijkt het dus alsof je buiten bent als het koud is en het regent. Hierna hebben we nog tientallen keren contact opgenomen met de corporatie met de hoop dat er wat gedaan zou worden. Het enige wat we te horen krijgen is dat het aan ons ligt en we de ramen niet openen. Als er een leverancier wordt gestuurd, krijgen we te horen dat ze ons gelijk geven en ze er helaas niks aan kunnen doen omdat Mozaïek Wonen geen toestemming wil verlenen. En als ze zelf komen, dan gaan ze heel stiekem en sluw buiten foto’s maken om als tegenbewijs te gebruiken dat we niet dag en nacht de ramen openen om te luchten. Er gaat geen dag voorbij dat onze ramen niet geopend worden voor een aantal uur. Maar inderdaad geen 24 uur per dag logischerwijs…”

GGD
Toen het niet mocht baten, stapte de familie El Hassan naar de GGD. ,,We hebben ze alles verteld. Zij hebben toen middels een apparaat in ons huis een week lang onderzocht wie nou gelijk had. Zij hebben geconcludeerd dat wij gelijk hadden, maar helaas konden ze niet meer doen dan de woningbouw adviseren. Verder zeiden ze dat we naar de huurcommissie moesten gaan in Den Haag.”

Luchten
,,Dat hebben we ook gedaan. Het was heel lastig om bij de huurcommissie aan te kunnen kloppen (zonder huurcontract word je zelfs niet geholpen). Ze zijn bij ons komen kijken en maakten foto’s en onderzochten alles. Daarop zijn we bij de huurcommissie verschenen en kregen we allemaal vragen van een ‘rechter’. We hadden vooraf handtekeningen – inclusief namen en adressen – verzameld van buurtbewoners die allemaal met hetzelfde probleem zaten. En nogmaals benadrukt dat het vocht en schimmel niet met luchten is te verhelpen, zoals de woningbouw constant constateert…”

Huurverhoging
Uiteindelijk, door de verzamelde handtekeningen en het onderzoek van de GGD, won de familie El Hassan de zaak en kregen de bewoners wederom gelijk. ,,Maar helaas betekent het alleen dat ons huurverhoging tijdelijk zou worden bevroren. Tot het moment dat Mozaïek Wonen zou ingrijpen om de problemen te verhelpen. Maar verder is er niets veranderd. We hebben daarna een advocaat ingeschakeld, maar na een jaar heeft hij ons nog niet geholpen…”

Antischimmelverf en bestrijdingsmiddelen
,,Ondertussen hebben we zo vaak de muren geverfd. Met speciale antischimmelverf van verschillende merken en bestrijdingsmiddelen. Maar helaas zonder resultaat. Al jaren kopen wij geen nieuwe meubels, omdat we bang zijn dat ze beschadigd raken. De twee slaapkamers op zolder mogen we al lange tijd niet meer slapen. We weten we het nu echt niet meer… Wat kunnen we nog doen?

Tot slot richt El Hassan zich opnieuw op de woningbouwcorporatie: ,,Mozaïek Wonen, wij vinden het zo jammer dat jullie niet als primaire doel hebben om jullie bewoners tevreden te stellen en ze te helpen indien het wordt gevraagd. Jullie zijn immers onze huureigenaar en krijgen maandelijks geld van ons. Wij zijn geen vijanden, zoals wij en de buren ons nu helaas voelen. Echt alle hulp is welkom! Wij willen één ding en dat is in een normaal gezond huis leven. Mijn ouders willen zo graag een normaal huis…”, zo besluit de wanhopige Ikram El Hassan.

Reactie Woningbouwcorporatie Mozaïek Wonen
Uiteraard hebben we woningbouwcorporatie Mozaïek Wonen om een reactie gevraagd. De komt van adjunct-directeur Henk Brückmann: ,,Wij vinden de situatie voor de huurder echt vervelend. In vocht en schimmel wil niemand  wonen. Wij zijn met de betreffende huurder in contact om een tijdelijke oplossing te zoeken. Daarnaast vinden we het belangrijk om een meer permanente oplossing te vinden. Dat doen we samen met een expert. Wanneer we een oplossing hebben, gaan we natuurlijk in gesprek met deze en andere huurders uit de betreffende buurt. We zijn het met de huurder eens dat het te lang heeft geduurd voordat er een oplossing kwam. Hiervoor bieden we onze excuses aan. We gaan dit probleem nu zo snel mogelijk oplossen.”

Als achtergrondinformatie over de situatie ter plekke, schetst Brückmann ook een beeld van de woningen. ,,De woning waar het om gaat en de woningen daar omheen zijn gebouwd in 1948. Huurders van een aantal woningen hebben aangegeven last te hebben van vocht- en schimmel.Omdat veel van deze problemen op te lossen zijn door goed te verwarmen en te ventileren hebben we deze adviezen ook aan bewoners gegeven. Helaas heeft dit niet geleid tot het gewenste resultaat. Daarom is Mozaïek Wonen al enige tijd aan het kijken wat de oorzaak van de vocht- en schimmel is en in overleg met een expert over welke maatregelen er genomen kunnen worden. De bewonerscommissie van de betreffende buurt hebben we daar al over geïnformeerd. Wanneer we concreter weten wat we kunnen doen gaan we ook onze huurders informeren…”

Reageer op dit artikel