,,Ja, we hadden op vrijdag 1 juni ons 15-jarig jubileumfeestje. En hoe kun je dat beter vieren dan met een metamorfose en een volledig nieuwe frisse look van de zaak”, zo zegt eigenaresse Monique van Hazendonk van kapsalon Ladies & Gentlemen. ,,Uiteraard vieren we het feestje ook met onze klanten hoor…”

Bij de kapper komen, is thuiskomen. Zo is de filosofie van Monique. ,,Je moet echt in een huiskamer terecht komen. Een huiskamersfeer en gezelligheid creëren. Thuis komen: dat gevoel heb ik altijd willen creëren. We hebben onlangs de salon verbouwd. Dat doen we om de zeven jaar. We hebben alles weer een lekkere frisse kleur gegeven, plafonds en plinten vernieuwd, nieuwe verlichting en bekleding stoelen, accessoires aangepast, automatische stoelsteunen: en alles in een industrieel landelijk robuuste stijl. We zijn weer helemaal up to date. We zijn superblij met de metamorfose. Met dank aan Harry De Knoop (timmerwerk), Kydo van den Berg (stukadoorsbedrijf) en Armand Faaij (Supertech installaties).

Bezoekje aan Monique van Hazendonk van kapsalon ladies&gentlemen Waarom? Daar lees je later meer over op Gouds Dagblad.

Geplaatst door Gouds Dagblad op donderdag 17 mei 2018

Kapsalon Ladies & Gentlemen en haarstylist Monique zitten al weer sinds 1 juni 2003 aan de Wijdstraat 7. ,,Vijftien jaar geleden hier begonnen. Vorig jaar heb ik dit pand aangekocht. Het is nu helemaal van mijzelf. De zaak is mijn tweede huis, mijn pensioen. Met huren gooi je alles weg”, zo zegt Monique die ook haar ondernemersdiploma behaalde. ,,Dat was toen nog een must. Nu kan iedereen zo beginnen.”

En dat zag ze om zich heen gebeuren. De kapperszaken vliegen als paddenstoelen uit de grond, ook in Gouda. ,,Toen we begonnen, zaten er 48 kapsalons in Gouda. Nu 98! En dat zijn kapperszaken die bij de KvK geregistreerd staan. Het aantal is meer dan verdubbeld. Maar we hebben ons altijd staande gehouden. Ook in de crisistijd.”

Eigen benen
Monique deed ervaring op bij kapperssalons in Alphen aan den Rijn, Waddinxveen en Haastrecht. En vond het daarna de hoogste tijd om op eigen benen te gaan staan. ,,Ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en ben een eigen kapperssalons begonnen in Gouda. Het beviel meteen goed. Met een vaste basis aan klanten die met me meegingen. Eigenlijk altijd volop werk. En de klantenkring gestaag opgebouwd. Alleen begonnen. En zo af en toe een leerling en een zaterdaghulp erbij betrokken. Nu heb ik Michelle Bakker als vaste collega en rechterhand. Die doet over een week examen en dan gaat ze hier fulltime aan de slag. En we hopen ook nog op een leerling. Verse insteek. Met de twee jonge dames verwachten we meer jeugd in huis te krijgen…”

,,Er zijn klanten die hier vanaf het begin komen. We hebben 400 dames en 100 heren in portefeuille. En die komen hier om de 5/6 weken. De meesten iedere maand. Naast goed kapperswerk afleveren, vinden we het klantcontact belangrijk. Klantvriendelijkheid staat bij ons hoog in het vaandel. En dat betekent persoonlijk contact met de klant. Een klant moet niet door vijf verschillende kappers geknipt worden. En vijf keer de vraag krijgen wat hij of zij met vakantie gaat doen. Wij gaan echt voor persoonlijk contact. En kennen iedere klant en zijn of haar verhaal. Ze gaan zitten en we praten verder. Onze klanten vinden dat prettig…”

Goede prijs-kwaliteitsverhouding
Andere aandachtspunten en pluspunten van Kapsalon Ladies & Gentlemen noemt Monique een goede prijs-kwaliteitsverhouding en oog hebben voor wat bij de klant staat. ,,We gaan regelmatig op cursus. Om de nieuwe ontwikkelingen, technieken, stijlen, kleuringen op de voet te kunnen blijven volgen. Ik zit nu 25 jaar in het vak, maar daarin is de afgelopen jaren heel veel veranderd. Net zoals de mode. Steeds maar weer kijken, wat je ermee kunt doen en hoe je het kan oppakken en gebruiken. Uiteraard ook in overleg met de klant…”

Vanuit de basis is er veel bij te leren.  Als je van school komt, weet je alles. Je hebt natuurlijk allemaal je eigen stijl. Maar je moet jezelf steeds op scherp zetten en houden. Op de opfriscursus, drie of vier keer per jaar een salontraining bij Wella, leer je altijd het nodige bij. Je ziet ook steeds weer nieuwe modellen en stromingen verschijnen. Met name nu bij de herenkappers. De opkomst van de barbier, het scheren, baarden, de bakkebaarden, noem maar op. Voor de dames zijn dat coole kleuringen. Klanten komen zelf ook met ideeën. Je moet iets hebben wat bij je past. Niet focussen op de mode. Ik volg veel, maar ga er niet blindelings vanuit…”, vertelt Monique.

Verslaafd aan Ladies & Gentlemen
,,Ik ben in ieder geval verslaafd aan Ladies & Gentlemen”, zegt Ilana, die zojuist in de stoel heeft plaatsgenomen ,,Ze zijn zo goed. Ze verwennen je. Ze komen met goede ideeën en adviezen. En zeggen waar het op staat…”

,,Ze zijn de beste kappers van Gouda”, zo gaat Ilana lovend verder. ,,En ik kan het weten. Ik heb er heel wat versleten hier. Ze zijn flexibel. Ze weten altijd een gaatje in de agenda te vinden. Je wordt immer en altijd goed geholpen. Ik kan hier ook mijn verhaal kwijt. Mijn leven bespreken. Beter als bij een psychiater… en nog goedkoper ook”, lacht ze hardop.

Goodie bag
Oh ja, iedere klant die in juni langskomt voor een knip of kleurbehandeling krijgt een goodie bag met twee luxe miniaturen van Wella cadeau. ,,Verder hebben we een leuke win, like en deel actie op onze Facebookpagina”, zo knipt Monique er een eind aan.