Consumenten met apparaten die sneller kapot gingen dan verwacht kunnen voortaan terecht bij een speciaal meldpunt. De site ‘Te snel kapot’ van de Consumentenbond moet duidelijk maken welke producten, merken en typen te snel stuk gaan of niet te repareren zijn.

Daarmee wil de bond in gesprek gaan met fabrikanten om een ,,langere levensduur en betere repareerbaarheid van apparaten bepleiten.” Aanleiding voor het meldpunt zijn veel klachten van consumenten over spullen, zoals smartphones en wasmachines, die binnen een paar jaar kapot gingen.

,,Reparatie duurt vaak weken of soms wel maanden en kan behoorlijk duur zijn. Áls een apparaat al te repareren is, want het komt veel te vaak voor dat apparaten niet te openen zijn of reserveonderdelen niet leverbaar zijn”, stelt de consumentenorganisatie.

De Belgische zusterorganisatie van de Consumentenbond, Test-Aankoop, opende in 2017 een vergelijkbaar meldpunt en ontving binnen een jaar meer dan 6000 meldingen.

Laat een reactie achter