In veel Goudse wijken klinkt binnenkort het gedreun van heistellingen voor (grootschalige) nieuwbouwprojecten. Dat geldt ook voor de wijk Plaswijck voor de bouw van drie woontorens aan de Ridder van Catsweg, op de plek waar voorheen garage Van Loon was gevestigd. Hier komen in totaal 196 appartementen in de koop-, middenhuur- en sociale huursector.
De Goudse projectontwikkelaar White House Development trekt hierbij de kar. De Goudse wethouder Rogier Tetteroo stelt dat bij het opstellen van de definitieve versie van bouwplannen indien mogelijk rekening wordt gehouden met wensen van omwonenden. Bewoners uit wijk Plaswijck willen echter niets weten van enorme woontorens die op de Van Loonlocatie aan de Ridder van Catsweg gepland staan. Zij maken zich zorgen over zon- en daglicht en hun privacy. Ook vrezen zij een enorme toename van de verkeersdrukte.
Ook wijkteam Plaswijck is kritisch op de bouwplannen en de uitvoering van het project. "Positief dat er op deze centrale locatie een (woon)invulling komt. Helaas is er nog onduidelijkheid over de verkeersontsluiting. Iedere wijkbewoner weet dat het kruispunt Ridder van Catsweg – Lekkenburg qua verkeersveiligheid een van de meest risicovolle is, voor zowel auto’s, fietsers en voetgangers. Datzelfde geldt voor het nabijgelegen kruispunt Ridder van Catsweg – Blommesteinsingel – Catsveld. We zijn er destijds bij de verbouwing van het winkelcentrum met de gemeente juist daar druk mee bezig geweest. Op de foto’s lijkt het dat er twee ontsluitingen komen van de nieuwe woontorens naar de Ridder van Catsweg, tegenover de Lekkenburg, dus juist bij het kruispunt. Er is een onderzoek geweest, maar dat is nergens gepubliceerd", aldus een woordvoerder van het wijkteam.
Rommeltje en aanfluiting
"Tijdens de raadsvergadering zei de ontwikkelaar dat er een brede en goede bewonersbijeenkomst was geweest en dat er met de opmerkingen van omwonenden rekening is gehouden. Wat wij juist terughoren is dat het een rommeltje en een aanfluiting was. Bij elk groot project in de wijk de afgelopen vijftien jaar zijn afspraken, toezeggingen, mooie beloftes, enzovoorts niet of maar gedeeltelijk nagekomen. We weten niet hoe deze projectontwikkelaar is, maar ons standpunt blijft eerst zien en dan geloven. De projectontwikkelaar en de gemeente hebben ‘goed overleg’ gehad over verkeer, verkeersveiligheid en parkeren. Dat willen we graag geloven maar als we een ander nalezen dan lijkt het een goed idee om naar de verkeersstromen en de verkeersveiligheid nog eens extra onderzoek te doen", aldus de zegsman.
Een ontwerpbestemmingsplan is op 2 september ter inzage gelegd bij de gemeente Gouda voor het wijzigen van het huidige bestemmingsplan van het perceel van voormalig gevestigd garagebedrijf Van Loon (Ridder van Catsweg 683). In dit ontwerpbestemmingsplan wordt gesproken over de bouw van 3 woontorens. Waarvan één toren van 12 verdiepingen, één van 11 verdiepingen en één van 6 verdiepingen hoog. "Wij als bewoners van de 'kleine Haastenburg 1-35' zijn het niet eens met dit megalomane plan vanwege onder meer de omvang van de flats en de extra verkeersdrukte die dit zal geven. Daarom komen wij in actie..."
Zie voor nadere info geenflatsvanloon.nl/
Gemeente en projectontwikkelaar hebben inmiddels een zogenaamde anterieure overeenkomst sluiten. Daarna komt er een ontwerp bestemmingsplan. Daarop is inspraak mogelijk. Wordt dus vervolgd.
Gouwenaar Hans van Dijk, voormalig raadslid voor de Goudse SP, laat op YouTube de plek zien en bespreekt de komende situatie.