Leerlingen Antoniuscollege duiken in Goudse geschiedenis

8 February 2021, 10:06 uur
Lokaal
mainImage

De leerlingen uit de tweede klas van het Antoniuscollege duiken in de geschiedenis van Gouda. Ze leren alles over de geschiedenis van Gouda: van het ontstaan tot de stadsrechten die de stad in 2022 750 jaar heeft. Op dit moment krijgen de leerlingen een pakket thuis met een uitdagende creatieve thuisopdracht over de gebrandschilderde glas-in-loodramen van de Sint-Janskerk.

Het project
Het project waar de leerlingen tijdens het vak Brede Maatschappelijk Oriëntatie, gedurende acht weken, aan werken staat in het teken van Gouda 750 – Geef Gouda door. Met dit project haalt de school de wereld binnen, werken zij aan burgerschapsvaardigheden en maken de leerlingen kennis met de geschiedenis van hun prachtige stad. Het project is ontwikkeld door geschiedenisdocent Arletta Kranendonk en begint bij het ontstaan van Gouda; het moeras, het veen dat afgegraven werd, het begin van de Goudse landbouw en de eerste haven. Gouda in de 21ste eeuw komt ook uitgebreid aan bod. Arletta Kranendonk: “In 2022 viert Gouda groots dat we 750 stadsrechten hebben, ik vind het belangrijk dat je meer van je eigen stad weet. Gouda heeft zo’n rijke geschiedenis! Geschiedenis moet je doorgeven, want die kennis en ervaring kun je gebruiken in het heden!”

Maak zelf een glas-in-loodraam
Inmiddels zijn de leerlingen aangekomen bij de bouw van de Sint-Janskerk. Deze kerk is natuurlijk enorm belangrijk voor de stad en is wereldberoemd. De kerk is vooral beroemd door de hoeveelheid gebrandschilderde glas-in-loodramen. 50% van alle glas-in-loodramen in Nederland zijn te vinden in de Sint-Jan. Om een glas-in-loodraam te maken moest er vroeger eerst een ‘carton’ gemaakt worden. Dit is eigenlijk een uitgebreide schets. In het kader van dit project gaan de leerlingen zelf ook een glas in lood raam ontwerpen. Eerst maken ze een carton en zetten ze het met zwart papier en vliegerpapier ook in elkaar.

Pakketjes aan huis
Omdat veel leerlingen hiervoor niet de juiste materialen in thuis hadden, kregen alle leerlingen persoonlijk een pakket thuisbezorgd om deze creatieve opdracht uit te kunnen voeren. De school maakt er een (digitale) expositie van en beloont de mooiste inzending.