De politieke partij Gouda Vitaal krijgt regelmatig klachten over elektrische auto’s die in Gouda oplaadpunten bezet houden nadat hun auto is opgeladen. Ze houden oplaadpunten onnodig bezet, wat problemen en irritatie oplevert. Inmiddels ligt er een uitspraak van het Gerechtshof van Arnhem-Leeuwarden dat men de elektrische auto meteen weg moet halen bij laadpaal als hij vol is, anders volgt er een boete van € 95,00.
Aangezien bij veel mensen niet bekend is waar laadpaalkleven kan worden gemeld, geeft dit bij de gemeente een vertekend beeld van het aantal incidenten. Is het mogelijk om aan melding openbaar gebied de optie laadpaalkleven toe te voegen, zodat hierop gemonitord kan worden?
Veel gemeenten hebben laadpaalkleven in de APV opgenomen.
Is dit in Gouda ook het geval en staat hier omschreven dat de auto na opladen direct moet worden weggehaald met als sanctie een boete van € 95,00?
Op de website van de gemeente Gouda staat informatie over laadpalen voor elektrische auto’s. Kan hier aan worden toegevoegd hoe te handelen als een laadpunt onnodig bezet wordt gehouden? Wat voor mogelijkheden zijn er om hier handhaving op in te zetten?
Gouda is een van de 21 gemeenten in Nederland die een laadplein krijgen met slimme laadpunten voor elektrische auto’s. Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft 5 miljoen euro beschikbaar gesteld om gemeenten te subsidiëren bij de aanleg ervan. Zijn deze laadpleinen voor slimme laadpunten al gerealiseerd, en zo ja op welke locaties?