De bestaande en geplande outletcentra in Nederland mikken gezamenlijk op meer dan twintig miljoen bezoekers per jaar. Als ook outlets over de grens worden meegerekend ligt het totaal op 27 miljoen euro. Dat blijkt uit onderzoek van INretail naar de kannibalisatie tussen outletcentra. Dit meldt RetailNews.

De brancheorganisatie wijst er onder meer op dat inwoners in een aantal regio’s bij vijf verschillende outlets worden meegerekend, als wordt uitgegaan van een uur reistijd met de auto. ,,Het kannibaliserende effect is enorm¨, concludeert INretail.

INretail wil de opkomst van outletcentra in Nederland een halt toeroepen, omdat er al genoeg van zouden zijn. Momenteel zijn er koopjescentra in Roermond, Roosendaal en Lelystad en daar komen er mogelijk nog drie bij. Zo opent Halfweg zijn deuren in 2018 en staat de opening in Zevenaar voor 2020 gepland. Ook de gemeente Zoetermeer heeft plannen.

Zowel Halfweg (gerekend wordt op drie miljoen bezoekers) en Zevenaar (gepland aantal van een miljoen bezoekers) rekenen zich volgens de brancheorganisatie te rijk. Dat zou ook gelden voor de beoogde Holland Outlet Mall (HOM) in Zoetermeer, waar zeven miljoen bezoekers voor worden verwacht. Dat is volgens INretail bijna 35 procent van het totaal aantal verwachte outletbezoekers in ons land.

INretail is een tegenstander van meer outlets en wil dat de focus op de versterking van bestaande centra komt te liggen. Zo heeft ons land volgens de organisatie juist de behoefte aan minder winkelmeters.

Ook vanuit Gouda, Alphen aan den Rijn, Leiden en vanuit Zoetermeer zelf worden ernstige protesten gehoord tegen de mogelijke komst van de HOM in Zoetermeer. Niet alleen door ondernemers(organisaties) maar ook door raadsleden en bestuurders die flinke nadelige gevolgen zien voor hun eigen stadscentra en winkelcentra.

Reageer op dit artikel