ProRail deelde maandag 16 april fruit uit aan reizigers op vier stations tussen Alphen aan den Rijn en Gouda. Omwonenden van het spoor kregen stroopwafels. Dit als dank voor het geduld nadat een blikseminslag vorige week enorme schade aanrichtte aan het spoor waardoor treinen niet konden rijden.

Zo’n honderdduizend keer per jaar slaat de bliksem in op het spoor. Bijna altijd voorkomen bliksemafleiders schade. Maar af en toe gaat het mis. Op het spoor bij Waddinxveen leidde dat vorige week woensdag in de vroege ochtend tot gigantische schade. Over een afstand van vele kilometers waren bovenleidingen, treinbeveiligingssystemen, kabels en andere cruciale onderdelen voor (veilig) treinverkeer compleet verwoest.

Reparatie
In recordtijd repareerden spoorwerkers de schade, maar ondanks dat konden er woensdag en donderdag geen treinen rijden. Vrijdag na de spits en zaterdag traden nieuwe storingen op als gevolg van de bliksinslag. Ondertussen hadden omwonenden flink last van rinkelende overwegbellen en van de spoorreparaties die twee nachten lang doorgingen.

Aanpak
,,Zo’n reparatie kost vaak veel tijd omdat monteurs alles moeten doormeten en onderdeel voor onderdeel moeten checken op schade. Daarom laten wij veel systemen dubbel draaien en zorgen we dat apparatuur maar een klein gebied bedient. Dat verkleint de kans op omvangrijke verstoringen”, aldus een woordvoerder van ProRail.

Spookstoringen
,,De grootste kwelgeest na een blikseminslag vormt misschien wel de spookstoring”, zo gaat de zegsman verder. ,,Het type dat op de borden van de stations wordt aangeduid met ‘sein en wisselstoring’ en bij ons in de boeken komt als ‘sectiestoring’ of ‘stroomstoring’. Tot weken na een onweersbui blijkt apparatuur het ineens op te geven en raakt het spoor in storing. Iedereen die wel eens met elektronica heeft gewerkt, weet dat je zelfs je eigen statische elektriciteit, die je zelf niet merkt, moet ontladen, omdat computerchips het anders na langere tijd ineens kunnen begeven. Dat geldt dus ook geregeld voor spoorapparatuur die de inslag in eerste instantie lijkt te hebben overleefd.”

Laat een reactie achter