Freyr Gouda ligt op het droge… En wel in de droogdok van Maaskant Shipyards Stellendam.
Het patrouillevaartuig wordt onder handen genomen voor het CVO: het certificaat van onderzoek.
Alle pleziervaartuigen langer dan 20 meter (en als de lengte x breedte x diepgang 100 m3 of meer is) moeten volgens de nieuwe Europese Richtlijn worden gecertificeerd. ,,De Binnenvaartwet waar wij als ‘zeegaand opleidingsvaartuig’ ook aan moeten voldoen – met alles er erop en eraan en omheen – is op 1 juli 2009 in Nederland van kracht geworden. Er is voor Nederland een overgangstermijn ingesteld waarbinnen schepen een Certificaat van Onderzoek moeten hebben”, zo verklaart het Zeekadetkorps Gouda op haar facebookpagina. ,,Het CVO wordt vooral gebruikt voor de oudere historische bedrijfsvaartuigen. Voor 31 december 2018 moet ieder schip van bovenstaande afmetingen gekeurd zijn door een erkend klassenbureau.”
En om aan het CVO te voldoen, werd tussen de keuring door, ook meteen groot onderhoud aan De Freyr gepleegd.
Zo werd het onderwaterschip afgespoten en de roeren gedemonteerd, zodat beide schroeven van het vaartuig afgeschroefd konden. Verder werd er volop geschilderd. En tussen de bedrijven door nog even de puntjes op de ‘i’ gezet voor het verkrijgen van het certificaat.
Daarna een antifouling op de sleepboot en de schroeven en roeren weer eraan monteren.
Vrijdag afronden, de laatste loodjes, zodat Freyr weer te water kan gaan en zaterdag weer naar thuishaven Gouda kan varen.







Zie ook www.facebook.com/ZeekadetkorpsGouda
Over Hr.Ms. Freyr (1954)
De Hr.Ms. Freyr (P 804) was een Nederlands patrouillevaartuig van de Balderklasse. Het schip was het tweede schip bij de Nederlandse marine dat is vernoemd naar Freyr, de Germaanse en Noordse god van de vruchtbaarheid. De Freyr is gebouwd door de Rijkswerf Willemsoord in Den Helder. De kiel van het schip werd gelegd op 24 februari 1954 en op 21 juli werd het te water gelaten en in dienst genomen.
De Freyr was net als alle schepen van de Balderklasse gebouwd voor het patrouilleren in de Nederlandse kustwateren. Daarnaast kon het schip ook worden ingezet als opleidingsvaartuig en voor onderzeebootbestrijding.
Zeekadetkorps
De Freyr werd in 1986 uit dienst genomen en in bruikleen gegeven aan het Zeekadetkorps Nederland, dat het schip per 1 maart 1987 toewees aan het Zeekadetkorps Gouda. Anno 2012 is het een varend trainingsschip en doet tevens dienst als korpsschip.
Geschiedenis
Werf Rijkswerf Willemsoord
Kiellegging 24 februari 1954
Tewaterlating 21 juli 1954
In dienst gesteld 21 juli 1954
Uit dienst gesteld 1986
Algemene kenmerken
Waterverplaatsing 169 ton
Afmetingen 36,30 x 6,20 x 2,0 meter
Techniek en uitrusting
Machinevermogen 2x 650 pk
Snelheid max 15,8 knopen
Portaal Portaalicoon Marine
 

Laat een reactie achter