Column Eric Brunings |

Examenstress

Docent zijn is een vak, en geloof mij; geen gemakkelijk vak. Je bent er niet met de kennis van je eigen vak. Echt, dat zit bij bijna iedereen wel goed. De didactische en pedagogische vaardigheden die het docentschap ook vraagt, zijn heel wat moeilijker.

In mijn 46 jaren onderwijs mocht ik heel wat beginnende docenten coachen en één van mijn belangrijkste adviezen was steevast: zorg dat je een band krijgt met je leerlingen. Voor lang niet iedereen was en is dat even makkelijk. Hoe krijg je nu een band met leerlingen die met tegenzin in je les zitten, hun huiswerk niet maken, en door je heen praten? Kortom, hoe creëer je een band met vervelende pubers?

Het zijn juist de goede docenten die daar wel in slagen. Als het eenmaal zover is, blijkt dat ze voor jou gaan werken, dat ze niet langer met tegenzin naar je les komen en dat je erin slaagt ze te bereiken. Maar er gebeurt meer. Je raakt ook persoonlijk betrokken bij het wel en wee van deze heerlijke pubers.

Je wilt dat ze succesvol zijn, dat ze over gaan en dat ze slagen voor hun eindexamen.

De stress die de leerlingen voelen bij de examenuitslag voel je als leraar ook. Als docent hoop je op goede examenresultaten, dat is goed voor de school en goed voor je ego, maar je hoopt ook dat juist die leerling die er zo hard voor heeft geknokt het halen gaat.

Het moment dat de namen van de geslaagden, de gezakten en de leerlingen met een herexamen op het bord in de docentenkamer worden gehangen, is een moment van pure examenstress. Een moment van vreugde en teleurstelling.

Teleurstelling, omdat er bijna altijd wel iemand is die je het gegund had. Maar tegelijk weet je, dat je als docent, er alles aan gedaan hebt. Op het Rijswijks Lyceum deed een aantal docenten meer dan dat. Ze fraudeerden met het herexamen.

Ik begrijp heel goed dat ze dat gedaan hebben voor de leerlingen met wie ze ongetwijfeld een zeer goede band hadden, maar ik vind het tegelijk onbegrijpelijk dat ze niet hebben ingezien dat je daarmee absoluut in de fout gaat en dat dat zware consequenties heeft. Zowel voor hen als voor de leerlingen. Zorgelijk wat examenstress met je doet.

Eric Brunings was van 1998-2017 afdelingsleider onderbouw bij het Alfrink College. Hij begon in 1981 op die middelbare school als leraar geschiedenis en nam er na vorig schooljaar afscheid. Brunings schrijft voor het Digitaal Dagblad, waarvan Gouds Dagblad onderdeel van uitmaakt, columns over onderwijs, zijn passies sport en geschiedenis en andere zaken.

Bron: www.zoetermeersdagblad.nl