De verwachte doorbraak van de speed pedelec blijft uit. Tegen de elektrische fiets die met meetrappen een snelheid van 45 kilometer per uur kan bereiken worden volgens de BOVAG te veel obstakels opgeworpen. In de bebouwde kom geldt de verplichting dat deze fietsen op de rijbaan moeten blijven en dat schijnt kopers af te schrikken.

In 2017 werden er slechts 3500 verkocht. Ook dit jaar is er weinig progressie merkbaar. Sinds 1 januari moeten nieuwe speed pedelecs zijn uitgerust met onder andere een claxon en richtingaanwijzers. Formeel wordt deze fiets in Europees verband als bromfiets beschouwd en de Nederlandse overheid heeft besloten de verkeersregels voor brommers ook voor de speed pedelecs te hanteren.

,,En daar wringt de schoen”, zegt BOVAG-voorzitter Bertho Eckhardt. ,,Er wordt beleidsmatig telkens uitgegaan van de maximale snelheid van 45 kilometer per uur, die je echter alleen op lange rechte stukken en met heel veel fysieke inspanning kan behalen. In de bebouwde kom ligt de maximaal haalbare snelheid een stuk lager, maar de fietser wordt wel de rijbaan op gedwongen. Daar komt het meer dan eens tot gevaarlijke situaties, omdat automobilisten ook niet gewend zijn aan fietsers op de rijbaan. Een speed pedelec is en blijft een fiets en die hoort wat ons betreft sowieso op het fietspad thuis.”