Adverteerders hebben in de eerste helft van dit jaar meer uitgegeven aan reclame in de Nederlandse media. De toename komt volledig op het conto van online-advertenties, die momenteel goed zijn voor bijna de helft van het totaal, zo meldt marktonderzoeksbureau Nielsen.

Alles bij elkaar liepen de netto mediabestedingen in Nederland in de eerste zes maanden van het jaar met 2,6 procent op tot 1,9 miljard euro. Online was er sprake van een groei met 13 procent. Bij de bioscopen werd bijna een vijfde meer geld aan advertenties besteed.

Print/papier kampt al jaren met dalende advertentie-inkomsten. In 2018 is dat beeld niet anders. Volgens Nielsen was in het eerste halfjaar sprake van een daling met 9 procent. Aan reclames op tv werd bijna 7 procent minder geld uitgegeven. Deze daling is in oneven jaren volgens Nielsen niet vreemd, gelet op grote sportevenementen zoals de Olympische Spelen die in even jaren worden gehouden. In vergelijking met 2016 was sprake van een daling van 2 procent.

Gouds Dagblad
Gouds Dagblad is een kind van het online tijdperk en 100% digitaal (en gratis). Dat geldt ook voor onze e-paper, waarop een ieder zich geheel vrijblijvend kan abonneren.

Onze e-paper geeft je dagelijks een overzicht van alle artikelen die de afgelopen 24 uur bij Gouds Dagblad zijn verschenen.

Deze gratis e-paper wordt elke dag omstreeks 19u00 bij je in de mailbox bezorgd. Klik hier voor een gratis abonnement.