Column Ole Heil |

De scholen zijn weer begonnen! Maar waarom eigenlijk?

Sinds 2 jaar ben ik vader. En dat is best een aanslag op je vrijheid. Geen spontane avondjes uit, weekendjes weg. Nee; plannen, oppas regelen, niet te lang van huis… Maar zo lang die kleine man nog geen 4 is heb je nog één grote vrijheid over; buiten de schoolvakanties op vakantie.

Tal van voordelen; het is rustiger, goedkoper en je kunt zelf bepalen wanneer je gaat. Als hij straks naar school gaat, ben je tot zijn 16de 17deopeens gebonden aan specifieke weken.

Ook een doordeweekse donderdag naar opa en oma zit er niet meer in. Nee, tot die tijd; 6 weken zomervakantie, weekje herfst, 2 weken Kerst, 1 week voorjaar en 2 weken in mei en een paar feestdagen. Iedereen kan de Nederlandse schoolvakanties dromen. We zijn er allemaal mee opgegroeid en vinden het de normaalste zaak van de wereld. Maar waarom eigenlijk?

Waarom gaan we met zijn allen, tegelijk, in dezelfde week weg? Waarom kiezen we ervoor om in augustus in een bungalowtent van 750 euro per week te gaan zitten, terwijl exact dezelfde tent in juni 120 euro per week kost? Waarom betalen we 2x zoveel voor een vliegticket in juli als in februari? Waarom gaan we massaal in de file staan op de Peage of de Autobahn? Uren in de rij bij het pretpark? Het is een vraag die me al een tijdje bezig hield… Google!

In de eerste leerplichtwet uit 1900 was opgenomen dat kinderen ’s zomers maximaal 6 weken verlof mochten hebben, om te helpen in de landbouw. Inmiddels is ‘maximaal’ vervangen door minimaal en geldt het voor alle kinderen van Nederland, of de ouders nou op het land of op kantoor werken. Onze hele samenleving is ernaar gevormd.

Best raar toch? Daarom is in 2011 een voorzichtig beginnetje gemaakt met het loslaten van dit meer dan 100 jaar oude landbouwverlof. 10 Scholen verspreid door Nederland mochten van de minister starten met een proef van flexibele schooltijden, waarbij de verplichte schoolvakanties worden losgelaten. Ouders en leerlingen mochten zelf hun vrije dagen en vakantie indelen. Deze scholen legden voor elke leerling apart vast of zij genoeg uren onderwijs volgden. En of zij daarmee voldeden aan de leerplicht. Toen de proef in 2016 afliep was er te weinig informatie beschikbaar om te zeggen of de proef geslaagd of mislukt was. De proef is daarom verlengd tot dit jaar en dan maakt de minister de balans op. Is het eigenlijk wel goed voor kinderen, wat doet het met de werkdruk van de docenten en last but not least, gaat de kwaliteit van het onderwijs er niet door achteruit?

Ik ga de uitkomsten in ieder geval met belangstelling lezen. Misschien blijkt het een geweldige vondst, en kunnen we in 2020 ook in november op vakantie. Of misschien zeggen we met de uitkomst van het onderzoek in de hand volgend jaar: ‘daarom zijn alle scholen vandaag weer begonnen.’

Bron: Voorburgs Dagblad