Red Alert bij Goudse cultuurhuizen

12 August 2020, 11:01 uur
Uitgaan
mainImage
Raymond Aarsman

Overal in Nederland werden op dinsdag 11 augustus van 21u00 tot 23u55 (overheids)gebouwen in rood licht gezet om daarmee een RED ALERT over de evenementenbranche te geven. Voor de evenementenbranche is het 5 voor 12. Daarom ging het licht om 23u55 uit bij alle gebouwen die rood belicht waren. Zo ook bij de Goudse cultuurhuizen De Garenspinnerij, Studio Gonz en So What!

Dat belichten mocht tegen openbare gebouwen, zolang er maar aandacht is voor de ineenstortende evenementenbranche. De Goudse cultuurhuizen hebben er ook belang bij dat de branche het overleeft. De evenementensector heeft dringend overheidssteun nodig om de COVID-19-crisis te overleven.

Zonder onmiddellijke steun van de overheid dreigt de hele toeleveringsketen in te storten. Evenementen over de hele wereld en in het hele landschap van grote festivals, theaters, locaties en zakelijke evenementen zijn verwoest door COVID -19.

Red Alert is een internationale campagne geïnitieerd door Plasa.org in Londen, om het bewustzijn van het publiek en de media te vergroten ter ondersteuning van de evenementensector, die ongeveer 100.000 hoogopgeleide mensen in dienst heeft, die allemaal de afgelopen vier maanden geen werk hebben gehad, met weinig kans om opnieuw op te starten tot de lente van 2021. De sector omvat een enorme toeleveringsketen van bedrijven, variërend van productie van evenementen, audio, verlichting, video, logistiek, planning, transport en enkele van 's werelds toonaangevende technologiefabrikanten.

Op dinsdag 11 augustus werden vanaf 21u00 vele (overheids)gebouwen rood aangelicht. Als teken van de nood in de sector waarbij op een vriendelijke manier duidelijk gemaakt wordt wat de omvang van de sector is. Theaters, popzalen, evenementenlocaties en alle andere locaties die voor de sector van belang zijn kunnen aanhaken en hun pand rood kleuren. Om vijf voor twaalf gaat de stekker er bij alle locaties uit!

De campagne wordt geleid door een groot en groeiend collectief van fabrikanten, bedrijven en freelancers die getroffen zijn door de sluiting en die allemaal samenwerken. Het omvat online en sociale media berichten, video, casestudy's en legale buitenevenementen om media-aandacht te krijgen. Het doel is om de financiële steun voor de mensen en bedrijven in deze sector te verlengen tot ze weer aan het werk kunnen.