Voetbalclubs sluiten sponsordeal met TOTO

21 July 2020, 15:18 uur
Sport
mainImage
ANP

Enkele maanden voordat de Nederlandse markt opengaat voor grote buitenlandse gokbedrijven, heeft TOTO z'n positie in het voetbal versterkt. Het logo van TOTO, een van de spellen van Nederlandse Loterij en voorlopig de enige legale aanbieder van sportweddenschappen in Nederland, prijkt de komende jaren op de shirts van de eredivisieclubs Sparta Rotterdam, Willem II en FC Utrecht. Daar komen de komende dagen meer profclubs bij.

Sparta, Willem II en FC Utrecht hebben een contract voor drie jaar gesloten met TOTO, met een optie op nog eens twee jaar. Het logo komt bij alle clubs op de linkermouw van het shirt te staan. Over de sponsorbedragen, naar verluidt enkele tonnen per jaar, doet TOTO geen uitlatingen. "De voorwaarden zijn per club verschillend", zegt een woordvoerster, die ook niet wil zeggen hoeveel clubs er in totaal gesponsord gaan worden.

TOTO is sinds 2018 naamgever van het toernooi om de KNVB-beker, Nederlandse Loterij fungeert als partner van de KNVB en het Nederlands elftal. "We zijn al langer bezig om te onderzoeken hoe we onze positie binnen het Nederlandse voetbal kunnen versterken", zegt de woordvoerster. "We steunen het voetbal al jaren. Met deze sponsoring voegen we daar een nieuw hoofdstuk aan toe."

TOTO krijgt volgend jaar waarschijnlijk stevige concurrentie. Het is de bedoeling dat de nieuwe kansspelwet op 1 januari 2021 van kracht wordt. Ook grote buitenlandse wedkantoren als Unibet en Bwin kunnen dan bij de Kansspelautoriteit een vergunning aanvragen om de Nederlandse markt op te gaan. Op dit moment heeft alleen TOTO een vergunning om sportweddenschappen aan te bieden in Nederland. Een aanzienlijk deel van de opbrengst gaat naar sportkoepel NOC*NSF, die dat geld (jaarlijks zo'n 45 miljoen euro) weer verdeelt over de bonden.

De Nederlandse wielerbond KNWU haalde enkele jaren geleden Unibet als hoofdsponsor binnen. Het online-gokbedrijf zou, uitgesmeerd over vier jaar, 7 miljoen euro in het Nederlandse wielrennen stoppen. Omdat de komst van de nieuwe kansspelwet echter lang op zich liet wachten en Unibet geen reclame kon maken, trok het bedrijf zich eind 2017 weer terug. PSV liet ook al eens een marktonderzoek doen naar mogelijke samenwerking met een buitenlands gokbedrijf. De Eindhovense club denkt jaarlijks 1 tot 1,5 miljoen euro te kunnen verdienen met zo'n deal.


Door: ANP