En dit zijn de nieuwe eigenaren van Visgilde Gouda

1 February 2020, 07:00 uur
Ondernemen
mainImage
Parole, Pieter van Vliet

Sandy en Sandor Lugthart verlaten met ingang van vandaag, zaterdag 1 februari, Visgilde Gouda in Winkelcentrum Bloemendaal. Sjaak van der Spek (24 jaar uit Waddinxveen) en Jurian van de Graaf (23 jaar uit Gouda) zijn hun opvolgers. Ze hebben, zoals ze zelf zeggen, alles met vis en een passie voor vis. En ze staan te spartelen om te beginnen.

Jurian en Sjaak zijn naast ondernemers en zakenpartners ook dikke vrienden van elkaar. Al jaren. Uiteraard en niet verwonderlijk: dat komt door de vis. Of liever geschreven: dat komt door het vissen. “We kennen elkaar van het hengelen. We gaven elkaar veel tips. Van joh: daar zitten dikke vissen. En die haalden we er dan samen uit. We waren bloedfanatiek. Elk uurtje vrij werd er aan besteed. Dan waren we langs de slootkant te vinden. Nu niet meer. Gebrek aan tijd…”

Meerval
“We visten veel op snoek, karper, snoekbaars, zeebaars en meerval. Eerst dichtbij huis en later ook op andere visstekjes in Nederland. En in het buitenland in internationale wateren. In Parijs, op 3 kilometer van de Eiffeltoren, hebben we ooit een grote meerval uit het water gehaald. Een bakbeest. We gingen ook regelmatig met beroepsvissers mee…”

Sjaak: “Sinds ik kan lopen ben ik met vissen bezig. De eerste jaren in het slootje voor het ouderlijk huis in Waddinxveen. Daarna ook meer in omliggende plaatsen, in het land en internationaal. En veel ervaring opgedaan bij en met  beroepsvissers op de boot met visserijnummer KG-16 en in diverse viswinkels. Het was een bijbaan voor me, naast de studie. Via het VMBO naar MBO en daarna HBO (Commerciële Economie Hogeschool Rotterdam). Afstudeeronderzoek gedaan naar de online shopper bij John West. Daarna de verzekeringen in. Maar dat beviel mij niet zo. Ik miste daar de vissen in mijn werk.

Jurian: “Ik volgde VMBO op Driestar College. Daarna heb ik de MBO-opleiding voor boswachter gedaan op het Wellant College. Wel veel in de vrije natuur, maar uiteindelijk toch niet echt mijn ding. Daarna de vakopleiding Vis gevolgd aan het SVO te Rijswijk. Ik viste vroeger in de Breevaart bij mijn ouderlijke huis aan de Eerste Kade. En zo ben ik in contact gekomen met Sjaak.”

Werphengel met molen
“Vissen deden we eerst met vaste stok, draad en sim. Daarna kwam de werphengel met molen. We visten op alles. Verder veel aquaria thuis: op slaapkamer, woonkamer, schuur en in een vijver met veel vis. Zo ben ik in aanraking gekomen met vis en de handel. Interesse, verdiepen, passie en vooral leergierig. Je wilt alles te weten komen over de vis. Uit visboeken veel opgestoken over vangstgebieden, leefomgeving, vangstmethodes. Hoe ze smaken en wat je er allemaal mee kunt maken.”

De hobby vissen liep uit de hand. Nu maken ze hun droom waar en er hun werk van. “Vissen als hobby en beroep is de basis van de visserij en de vishandel. We hebben inmiddels veel kennis van de vis en de handel opgedaan. En we kunnen er ook veel over vertellen. Als je zeebaars verkoopt, is het mooi als je zelf kunt vertellen dat je ze zelf ook wel eens vangt. En dat je daarvan foto’s kan laten zien. Dat is gaaf. De passie voor de vis, daar draait het om…”

Gerechten
“Vis is lekker, is lekker gezond, je kan veel met vis, het past overal bij”, zo vertellen de twee. “En er zijn veel soorten vis. Je kan er hele mooie combinaties en gerechten mee maken. Er zijn wel duizend soorten vis. En achter elke vis zit een verhaal. Zo smaakt een oester uit het zuiden van Frankrijk anders dan een oester uit het noorden van Frankrijk. Ook oesters uit de Oosterschelde en Noordzee zijn verschillend.

Eigen ondernemer
Sjaak en Jurian komen allebei uit een ondernemersgezin en hebben dus al in de keuken mogen meekijken van wat het is om eigen ondernemer te zijn. En dat doen ze nog steeds. Ze zijn beiden nog  thuiswonend. Jurian: “We hebben altijd samen de droom gehad om samen een winkel te beginnen. We waren daarvoor al vijf jaar op zoek. Dit in een straal van 50 kilometer in onze omgeving. Dat we nu Visgilde Gouda kunnen overnemen, past helemaal in ons straatje.”

Sjaak: “We kwamen er achter via internet, een makelaarswebsite. Brochure opgevraagd en afspraak gemaakt met mijn pa en de makelaar. Binnen één week hadden we een akkoord bereikt met Sandy en Sandor. Met Jurian dagelijks contact en hij was er 100 procent bij betrokken.”

1 november de online-advertentie gezien, 6 november afspraak gemaakt en 13 november mondeling akkoord. En 12 december het koopcontract getekend. Zo snel kan een overname dus ook gaan.

Een sprong in het diepe is het zeker niet voor de twee. “We hebben hiervoor in een aantal viswinkels gewerkt. Jurian was tot voor kort bedrijfsleider bij een vishandel in Rotterdam. Sjaak deed ervaring op bij vishandels in Rotterdam en Gouda. Verder maakte hij voor John West een afstudeerscriptie over online-shoppen en traditionele marketing. “De input en uitkomsten gaan we zeker ook toepassen bij Visgilde Gouda. Reuring maken via de website, Facebook, twitter en Instagram. Reclame maken voor de vis en voor onze eigen zaak, via diverse kanalen.”

Food
Zoals geschreven, Sjaak zat hiervoor in de verzekeringen. Maar liever zit hij in de food. Zijn ervaringen in de verzekeringsbranche kwamen overigens wel goed van pas bij de (besprekingen) van de overname. Er komt veel bij kijken bij een overname. Daar kwamen de twee wel achter. Gas, water, licht, huur, bank, verzekeringen: heel veel contractwerk.

Zeker ook contacten leggen met leveranciers. Zoals met de visafslag in Scheveningen. “Daar gaan we komende tijd dagelijks naar toe. Ja, dat betekent rond vijf uur het bed uit om er om 6 uur te zijn. Is wel een voorwaarde om aan goede vis, voor een mooie prijs te komen. En dat bereik je door te onderhandelen. De vangst van de dag. Op het laatste moment toeslaan. Ja, het is net als met vissen. ‘Ik neem die vis graag mee, maar wel voor die prijs’. Als je van te voren afspreek over wat ze je komen brengen, loop je dit soort bijvangsten mis. Dat moeten we nog goed onder de knie krijgen…”

“We werken niet via de klok. Van de kotters gaat de vis naar de afslag en naar de groothandel. Wij nemen het van de groothandel af. Dat moet je er wel vroeg bij zijn. Daarna gaat het naar de winkel en de consument. We verwachten 60 tot 80 uur per week te moeten maken. Inclusief administratie, inkoop, personeel, schoonmaak en marketing. Maar dat deert niet. We staan te popelen.”

Meerwaarde
In eerste instantie houden de twee alles bij hetzelfde in de viswinkel. Ook het personeel houden ze aan. “De mensen, onze klanten, moeten ons eerst leren kennen en aan onze gezichten wennen. Daarna gaan we geleidelijk wat veranderingen doorvoeren. Bijvoorbeeld iedere week iets nieuws, nieuwe producten introduceren, een nieuwe vis in het assortiment, the catch of the day. Dit om onze klanten ervan te laten proeven. Hangt ook af wat de prijs doet. Moet ook voor onze klanten leuk, lekker en aantrekkelijk blijven. Zalm, tong en kabeljauw kun je ook bij de supermarkt kopen. Naar de visboer kom je toch voor meer bijzondere soorten. Met meerwaarde.”

“Uiteindelijk willen we mooie presentaties laten zien van verse vis, gebakken vis, vissalades, enzovoort. Meer verse vis met nieuwe soorten, zoals de Pieterman of de Harder. Op die wijze gaan we het assortiment geleidelijk naar onze eigen hand zetten. Als klanten iets missen, horen we het graag. Passen we het assortiment aan.”

Overdracht
Maandag 3 februari is de overdracht. Vandaag, zaterdag 1 februari staan Sandor en Sandy voor het laatst in de winkel. “Dan nemen ze afscheid met een grote ploeg en is het onze introductie. Daarna staan we op eigen visbenen en komt het op onze schouders. We hebben er echt veel zin in…”

Openingsactie
Vanaf 6 Februari hebben Jurian en Sjaak nog een mooie openingsactie. "Iedereen krijgt een gratis makreel bij een gezinszak kibbeling van €8,95. De weken erop zullen we nog meer van dit soort acties doen. Dus houd onze winkel en onze social media in de gaten..."