Wie belt er nu echt!?

12 December 2021, 09:00 uur
Lokaal
mainImage
Politie Gouda

Nepagenten of zogenaamde medewerkers van de overheid bellen op en melden dat je verdacht wordt van een misdrijf, omdat criminelen je rekening misbruiken.

Dit is niet waar, maar zo proberen ze je te overtuigen geld over te maken naar een ‘veilige’ rekening. Lees de tips van de Politie Basisteam Gouda.

Hoe gaat de oplichter te werk?
De oplichter belt meestal anoniem of met een vals nummer en zegt dat hij werkt voor een bepaalde instantie, zoals de politie, Justitie en Veiligheid, de Hoge Raad of de Belastingdienst. Hij vertelt dat je BSN-nummer wordt misbruikt, er een arrestatiebevel tegen je loopt of dat er wat mis is met je bankrekening.

Dit is niet waar, maar de oplichter probeert je te overtuigen geld over te maken naar een ‘veilige rekening’.

Waar moet ik op letten?
Oplichters weten heel goed hoe ze slachtoffers kunnen manipuleren. Wat opvalt, is dat ze altijd een vorm van druk uitoefenen. Je bank, de politie of andere overheidsinstantie:

• zet je nooit onder druk om zo snel mogelijk te handelen. Je bank neemt zelf de nodige maatregelen als er fraude wordt geconstateerd.

• vraagt je nooit jouw geld over te maken naar een andere rekening, ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet, je bank blokkeert
   zelf jouw rekening als dat vanwege fraude nodig is.

• zal nooit je pincode vragen. Iedereen die naar jouw pincode vraagt, wil geld opnemen van je rekening.

Wat moet ik doen?
Ook bij de minste twijfel: hang direct op, bel zelf de bank, de politie of overheidsinstantie via een algemeen bekend nummer en wacht tot je iemand aan de lijn krijgt. Dan kun je zelf controleren of datgene wat je is verteld wel klopt.

Slachtoffer van telefonische oplichting?
Doe altijd aangifte bij de politie, dat kan bijvoorbeeld via 0900-8844. Meer informatie over aangifte doen? Kijk op www.politie.nl