Winkels mogen sinds 10 februari open voor het afhalen van producten die klanten vooraf online of per telefoon kunnen doorgeven, het zogeheten click and collect. Hoe vergaat het de winkeliers in winkelcentrum Bloemendaal sindsdien? Een boost voor de omzet of een druppel op een gloeiende plaat?
De dames van The Stone: vlnr. Annemiek, Debby en Anne-Jet.
Wisselende reacties na een week click and collect: "We zijn blij dat we onze klanten weer zien en even contact met ze hebben. En we zijn blij met alle beetjes die helpen, maar het is niet wat je normaal omzet", zegt Annemiek Bik, assistent-storemanager van kledingwinkel The Stone in winkelcentrum Bloemendaal.
"Mensen weten ons goed te vinden en we hebben onze webshop natuurlijk, waar de meeste klanten al kochten", zegt Annemiek. "We hebben ruim zestig winkels en de voorraad van de webshop wordt uit de winkels gehaald, dus dat ging gelukkig door."
Dat klanten nu ook kleding kunnen bestellen en ophalen, maakt het wel gezelliger voor winkeliers. Annemiek: "Je hebt nu weer meer contact en dat is leuk. Het is alleen qua omzet niet wat je normaal draait."
Wintercollectie
Het zou dan ook fijn zijn als de winkels weer helemaal open mogen, vinden de ondernemers in winkelcentrum Bloemendaal. "We krijgen de nieuwe voorjaarscollectie alweer binnen, maar we hebben de wintercollectie van het afgelopen jaar ook nog in de kast liggen. Het wordt ons door de maatregelen bijna onmogelijk gemaakt deze nog kwijt te raken. Om ruimte te maken voor de nieuwe voorjaarscollectie zijn wij genoodzaakt de wintercollectie voor de helft van de prijs de deur uit te doen", vertelt Jacqueline de Jong van Van Rijswijk Mannenmode Gouda.
"Het haalt het niet bij de normale omzetten, maar alle beetjes helpen", zegt Jacqueline. "Mensen vinden het leuk te zien dat we er zijn en even een praatje te maken aan de deur. Wij zijn natuurlijk een winkel met persoonlijke contacten. Klanten mogen nu bij de winkel hun bestelde kleding ophalen."
Wat Jacqueline betreft is het vooral het klantcontact wat click and collect meerwaarde geeft. "Klanten willen bij ons kijken en passen. Bestellen past niet bij onze winkel. De winkeldeur staat op een kier, je ziet weer mensen, veel gezelliger. Verder is het niet alleen voor ons, maar voor iedereen lastig. De winkels moeten en kunnen gewoon veilig open!", vindt Jacqueline die er haastig bijverteld dat Van Rijswijk Mannenmode niet alleen Click & Collect heeft, maar ook thuis bezorgd.
Tims Shoes
Het is herkenbaar voor Filip (zie foto hierboven) en Ron, eigenaren van Tims Shoes. Ook daar hebben ze te maken met overschot. "De winter konden we al op onze buik schrijven, dus we hopen nog een fatsoenlijk voorjaarsseizoen te draaien. We zitten al bijna een jaar met te veel voorraad en een omzet die slecht is."
Filip en Ron geven toe dat - sinds de lockdown - de omzet flink gekelderd is. Het opzetten en lanceren van een webshop maakt het verlies een beetje goed. ''We wilden altijd zo lang mogelijk wachten met het starten van een webshop. Persoonlijke service en klantvriendelijkheid vinden we enorm belangrijk. We bieden mensen graag een vertrouwd gezicht en dat gaat niet via internet. Daarom zien we de klant het liefst bij ons in de winkel. Daar komt bij kijken dat het opzetten van een webshop tijdrovend en kostbaar is. Toch zijn we er één begonnen en dat gaat best goed'', merkt Filip.
Dat het Bestel en Afhaal niet meteen storm zou lopen, wisten de schoenverkopers ook wel. En het weer zat niet mee, waardoor mensen hun bestellingen nu pas komen ophalen. "Het is eigenlijk niet veel anders dan voor click and collect, maar wel een leuk extraatje. Wat bij ons veel beter loopt, is de thuisservice. Mensen kiezen via de webshop schoenen uit en wij komen dan aan huis met een aantal schoenen en maten, naar keuze van onze klant. En dat allemaal corona-proof. Wij wachten buiten in de auto en geven onze klanten binnen de tijd om verschillende schoenen en maten te passen. Daarbij verkopen we ook de nodige onderhoudsmiddelen. Hier zijn we door de corona mee begonnen en dat blijven we na de corona zeker doen..."
''Naast de webshop kunnen mensen dus altijd contact met ons opnemen. Dat kan op telefoonnummer 0182-571323. Pasgeleden belde bijvoorbeeld iemand die had kinderschoenen nodig. Dan maken we met liefde een filmpje of foto's van ons assortiment en appen we dit door. We bezorgen de producten gratis in de omgeving. Mijn dochter spreekt dan een tijd en datum af met de klant, laat klanten op het gemak de schoenen passen terwijl zij buiten staat te wachten. Zo bieden we toch dat stukje persoonlijke service.''