Thierry van Vugt en Michiel Bunnik geëerd met Zilveren Erepenning

24 June 2026, 13:04 uur
Lokaal
mainImage
Astrid den Haan
Als dank voor hun jarenlange inzet voor Gouda ontvingen wethouders Thierry van Vugt en Michiel Bunnik tijdens hun afscheid de Zilveren Erepenning uit handen van burgemeester Pieter Verhoeve.

Wethouders Thierry van Vugt en Michiel Bunnik hebben de Zilveren Erepenning van de stad Gouda ontvangen. Het college van burgemeester en wethouders kende hun de onderscheiding toe als waardering voor hun bijzondere verdiensten en jarenlange inzet voor de stad en haar inwoners. Burgemeester Pieter Verhoeve reikte de erepenning uit tijdens hun afscheid als wethouder.

Thierry van Vugt
Thierry van Vugt ontvangt de Zilveren Erepenning voor zijn jarenlange inzet voor Gouda en de zichtbare resultaten die hij voor de stad heeft bereikt. Van 2014 tot 2018 was hij gemeenteraadslid en fractievoorzitter. Daarna was hij van 2018 tot 2026 wethouder en locoburgemeester. Als langstzittende lid van het college bracht hij rust, ervaring en continuïteit in het stadsbestuur.

Met een brede portefeuille op het gebied van onderwijs, cultuur, erfgoed, economie, binnenstad en vastgoed speelde Van Vugt een belangrijke rol in de ontwikkeling van Gouda. Hij wist mensen en organisaties bij elkaar te brengen en werkte aan oplossingen die de stad sterker maakten.

Een van zijn belangrijkste initiatieven is Campus Gouda. Hiermee gaf hij een impuls aan hoger onderwijs en kennisontwikkeling in de stad. Ook stimuleerde hij de samenwerking tussen onderwijs, ondernemers en overheid. Dit leidde onder meer tot de Techniekwerkplaats en het Kenniscentrum Bodemdaling en Funderingen. Daarnaast zette hij zich in voor betere onderwijshuisvesting, zodat scholen klaar zijn voor de toekomst.

Ook op het gebied van cultuur en erfgoed heeft hij veel betekend. De vernieuwing van Museum Gouda en de verduurzaming van het historische stadhuis zijn daar voorbeelden van. Met Gouda750 kreeg de stad bovendien een sterke impuls op het gebied van toerisme, evenementen en landelijke bekendheid.

Daarnaast werkte Van Vugt aan een aantrekkelijke binnenstad, een sterk cultureel klimaat en een gezonde lokale economie. De ontwikkeling van GOUDasfalt tot een levendige ontmoetingsplek laat zien hoe hij ruimte gaf aan nieuwe initiatieven. Ook bij complexe vastgoed- en toezichtsdossiers hield hij steeds oog voor kwaliteit, veiligheid en maatschappelijke belangen.

Michiel Bunnik
Michiel Bunnik ontvangt de Zilveren Erepenning voor zijn grote bijdrage aan een financieel gezond Gouda en zijn inzet voor economie, sport en de gemeentelijke organisatie. Van 2018 tot 2026 was hij wethouder met onder meer financiën, economie, werkgelegenheid, sport en bedrijfsvoering in zijn portefeuille.

Onder zijn verantwoordelijkheid bleef Gouda financieel solide, ondanks grote uitdagingen en hoge investeringen. Door zorgvuldig financieel beleid bleef ruimte bestaan voor woningbouw, economische ontwikkeling en sportvoorzieningen. Tijdens de coronacrisis speelde hij bovendien een belangrijke rol bij steunmaatregelen voor ondernemers, sportverenigingen en maatschappelijke organisaties.

Bunnik versterkte de samenwerking met ondernemers en zette zich in voor economische groei en werkgelegenheid. Ook sport had zijn bijzondere aandacht. Dankzij investeringen in accommodaties, verenigingen en vrijwilligers bleef sport toegankelijk voor veel inwoners. Een kroon op dit werk was de uitverkiezing van Gouda tot beste sportgemeente van het jaar.

Met zijn toegankelijke stijl, verbindende aanpak en bestuurlijke deskundigheid heeft Michiel Bunnik een blijvende bijdrage geleverd aan Gouda.