De provincie Zuid-Holland heeft Qbuzz toestemming gegeven om ook volgend jaar nog met dieselbussen te rijden. Tot 1 april mag Qbuzz de diesels blijven gebruiken in het noorden van de provincie, in gemeenten als Alphen aan den Rijn, Gouda en Leiden. Het vervoersbedrijf moet noodgedwongen ruim zestig oude dieselbussen inzetten, omdat er vorig jaar problemen waren met de levering van elektrische bussen.
Qbuzz had beloofd emissievrij vervoer aan te bieden in Zuid-Holland Noord. Het bedrijf nam eind 2024 het openbaar vervoer in deze regio over van Arriva. Omdat een groot deel van de bestelde elektrische bussen niet op tijd klaar was, moest Qbuzz improviseren met dieselbussen en zelfs touringcars. Ook had het bedrijf te weinig beschikbare chauffeurs. Dit alles leidde in de eerste maanden tot veel uitgevallen ritten en bussen die niet op tijd kwamen. Zuid-Holland gaf Qbuzz hiervoor boetes van in totaal 3,5 miljoen euro.
Qbuzz had ruim 110 elektrische bussen besteld bij Van Hool. Deze busleverancier ging echter failliet, waardoor Qbuzz enkele maanden voor de start van de ov-concessie op zoek moest naar een andere producent. De keuze viel op het Chinese bedrijf Yutong, dat vorig jaar al vijftig elektrische bussen leverde. Binnenkort arriveren nog eens 62 bussen uit China. Qbuzz verwacht dat deze in de eerste maanden van 2026 kunnen worden gebruikt, zodra de benodigde apparatuur is ingebouwd.
Voor de zogeheten Keukenhoflijnen, die alleen rijden als het bloemenpark bij Lisse open is, mag Qbuzz tot 2029 dieselbussen blijven gebruiken. Zuid-Holland hoopt dat er dan genoeg elektrische bussen zijn om ook daar emissievrij te rijden. "Uitgangspunt blijft dat ik streef naar een volledige uitstootvrije busvloot", zegt gedeputeerde Frederik Zevenbergen.