Vanaf zaterdag 8 november is in Museum Gouda de expositie ‘De hand van de plateelschilder’ te zien. Het werk van Trudy Otterspeer, de laatste plateelschilder van Gouda, staat centraal. De tentoonstelling is een ode aan vakmanschap.
Plateel is gebakken aardewerk dat na beschilderden en glazuren nogmaals is gebakken. De expositie in Museum Gouda laat een dwarsdoorsnede zien van Trudy Otterspeers werk, samen met sieraardewerk van Plateelbakkerij Zenith. Dit was de plek waar Otterspeer in de jaren ‘70 werd opgeleid, destijds de grootste plateelfabriek van Gouda.
De vonk sloeg al jong over, vertelt Trudy Otterspeer: “Als tiener nam mijn opa me mee naar een plateelschilder. Ik vond het fascinerend. Het materiaal, het proces van glazuren en bakken, en dan die glans. Magisch!” Niet veel later was het duidelijk: “Ik wilde plateelschilder worden.” Als zestienjarige verruilde Otterspeer de middelbare school voor plateelschilderen. Nu, bijna een halve eeuw later, werkt ze nog dagelijks in haar atelier aan de Hoge Gouwe aan nieuwe creaties.
De tijd van een bruisende lokale plateelindustrie is voorbij, maar Otterspeer maakt zich er hard voor dat haar bijzondere vak niet verloren gaat. In 2014 zorgde ze ervoor dat ‘Plateelschilderen in Gouda’ werd opgenomen in de Inventaris Immaterieel Erfgoed Nederland. Ze geeft in cursussen haar kennis en ervaring door en is een boegbeeld van dit Goudse ambacht.
Sieraardewerk 
Rond 1900 groeide Gouda uit tot een belangrijk centrum voor beschilderd en geglazuurd sieraardewerk, het zogenaamde Gouds plateel. In de plateelzaal toont het museum topstukken van de belangrijkste aardewerkfabrieken in Gouda. Van jugendstil tot art deco, van klassiek tot modern. Ook is direct naast de plateelzaal het open depot, waar talloze vazen, serviezen, plastieken (gegoten beeldjes) en andere objecten te bewonderen zijn. Een walhalla voor keramiekliefhebbers, nu tijdelijk aangevuld met het vakwerk van Trudy Otterspeer. 
 
                                