Opheffen onbeveiligde overwegen Bodegraven stap dichterbij

1 October 2020, 06:00 uur
Lokaal
mainImage

Het opheffen van twee onbeveiligde overwegen in de gemeente Bodegraven-Reeuwijk is een stap dichterbij gekomen. Het college van Burgemeester en Wethouders in de gemeente heeft vorige week besloten tot het laten weghalen van deze gevaarlijke overwegen op het spoortraject tussen Leiden en Utrecht. Dat doet de gemeente samen met ProRail en de provincie Zuid-Holland.

Gezamenlijke verantwoordelijkheid
Anne Zwiers, directeur overwegen bij ProRail: “Overwegveiligheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Het is geweldig om te zien dat de gemeente en de provincie zich hier hard voor maken. Deze samenwerking staat model voor hoe wij de komende jaren met gemeenten en andere partijen het probleem van gevaarlijke overwegen te lijf willen gaan. Chapeau!”

Drukker, sneller en stiller treinverkeer
ProRail werkt overal in Nederland aan het opheffen van ‘Niet actief beveiligde overwegen’ (NABO’s). Dit zijn overwegen zonder bomen en bellen, die vanwege de veiligheid niet meer bij het steeds drukkere, snellere en stillere treinverkeer passen. Onlangs nog is een machinist omgekomen na een ongeluk op een onbeveiligde overweg in Hooghalen. Ook weggebruikers overlijden ieder jaar bij ongelukken op dergelijke overwegen. Bodegraven telt twee van zulke overwegen die openbaar toegankelijk zijn.

Elk kwartier een sprinter tussen Leiden en Utrecht
Het opheffen van deze twee overwegen valt onder een groter project: een betere treinverbinding tussen Leiden en Utrecht. Eind 2021 moet er in en rond de spits elk kwartier een sprinter kunnen rijden. Omwille van de veiligheid moeten daarvoor eerst de twee overwegen weg. ProRail werkt samen met de provincies Zuid-Holland en Utrecht, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, NS en gemeenten aan de verbetering van het traject Leiden-Utrecht.

Dubbele Wiericke
Een van de twee niet-beveiligde overwegen is het voetpad bij de Dubbele Wiericke, Nieuwerbrug. Er waren plannen voor een voetgangersbrug over het spoor, maar dat bleek te duur. Om voetgangers toch van een deel van de wandelroute gebruik te kunnen laten maken, wordt het pad aan dezelfde kant van het spoor aangesloten op een andere route.

Vlietkade
De andere onbeveiligde spoorovergang is die bij het voetpad aan de Vlietkade in Bodegraven. Hiervoor is wel een alternatief gevonden. Er komt een vlonder onder de spoorbrug over de Vliet, waardoor het wandelpad onder het spoor zal doorlopen.

Veiligere spoorwegovergangen
ProRail, provincie en gemeenten proberen samen ook andere overwegen op de route veiliger te maken. Zo verplaatsen we bijvoorbeeld de perronopgangen van station Bodegraven zodat deze op grotere afstand liggen van de spoorwegovergang aan de Oude Bodegraafseweg. Ook zetten we ons samen in om op termijn dertien particuliere onbeveiligde overwegen op de route op te heffen.

Gemeenteraad
De gemeenteraad van Bodegraven-Reeuwijk moet nog oordelen over het besluit van het college.