Bezoek aan huis is verder ingeperkt, je kunt eigenlijk nergens heen. Maar wat nog wél kan om elkaar te zien en te spreken, is wandelen. En dat doen we dan ook massaal. Vaak in duo’s; de paden op, de lanen in. Door de bossen, over de hei. Over het strand of gewoon door de wijk. Kilometers maken en kletsen.
Op de bekende ommetjes is het drukker dan ooit. Zelfs wie normaal nog de auto neemt om naar de buren te gaan, is in coronatijd een kilometervreter te voet geworden. We combineren het nuttige met het aangename; we krijgen zo nog een beetje beweging én het is de uitgelezen kans voor het broodnodige menselijke contact en het delen van het wel en wee. Zeker aan de hand van de Ommetje-app wordt het wandelen gestimuleerd en in de hand gewerkt. Sterker nog: de Ommetje-app werkt verslavend.
Micha van Hoorn bedacht de Ommetje-app: 'Dit succes was niet te voorspellen'. Bedenker Micha van Hoorn is blij met het succes van de Ommetje-app. Wat begon als een idee voor een evenement werd uiteindelijk een wandel-app waar inmiddels 824.000 mensen gebruik van maken. De makers van de app Ommetje zijn overdonderd: "We waren eigenlijk al blij met 10.000 gebruikers."
"Je hebt 15 punten gescoord!" De bekende hersenprofessor Erik Scherder kijkt er blij bij. Wie dagelijks een wandelingetje van 20 minuten maakt en daarbij de app Ommetje inschakelt wordt beloond met punten.
Wie elke dag wandelt of een actieve pas aanhoudt, krijgt zelfs extra punten of medailles. Een belangrijke stimulans is het competitie-element: wandelaars 'strijden' tegen hun vrienden, familieleden of collega's.
Meest gedownloade app
De app is een hit en prijkt al een tijdje op de eerste plek in de app stores, boven die andere populaire programma's in coronatijd: Microsoft Teams en Zoom.
Maar zo is de app niet begonnen. Toen de Hersenstichting in mei 2018 aanklopte bij creatief ondernemer Micha van Hoorn (Better Together Agency) lag er eigenlijk een heel ander verzoek: bedenk een event waarmee we fondsen kunnen werven en een jongere achterban kunnen bereiken. En met ‘jongere achterban’ werd bedoeld: jonger dan 60 jaar.
Zitten is het nieuwe roken
"Wij dachten gelijk aan een evenement rond de sport wandelen", vertelt Van Hoorn. "Want wandelen is gezond en goed voor de hersenen. Gezonder dan heel intensief sporten."
Tijdens het creatieve proces stuitte de ondernemer ook op een artikel van Erik Scherder, getiteld 'Zitten is het nieuwe roken'. "Nederlanders blijken meer te zitten dan de Belgen, de Fransen en de Duitsers. En wie zitten het meest? Mensen met een zittend beroep", vertelt de ondernemer.
App voor bedrijfsleven
En zo kwam het tot een idee: ze zouden gaan proberen om werkenden met een zittend beroep aan het wandelen te krijgen. En niet op één evenement, maar elke dag. Het moest dus een app worden, gericht op het bedrijfsleven.
Van Hoorn schakelde game-ontwikkelaar Michiel Sala in en de app-bouwers van digitaal bureau CanvasHeroes. Van Hoorn: "We wilden een combinatie van drie elementen. Inhoud: in de vorm van Erik Scherder. Beloning: door punten te geven. En competitie: omdat mensen het leuk vinden om met elkaar een wedstrijd aan te gaan."
'Vroege vogel'-medaille
App-bouwer Wouter Niekus voegde zelf nog wat grappige elementen toe. Zoals de 'vroege vogel'-medaille, die je beloont voor een wandelingetje voor 9 uur. "Zo kun je fris aan de dag beginnen. Dat is goed voor je hersenen", aldus Niekus.
De app was af, enkele bedrijven sloten zich aan voor een pilot. En toen kwam corona. Van Hoorn: "Onze gebruikers zaten niet meer op kantoor en konden dus ook geen ommetje om het kantoorgebouw meer lopen. In samenspraak met de Hersenstichting zeiden we toen: iedereen 'zit' nu thuis, we kunnen het beter voor iedereen toegankelijk maken."
Viral door corona
En toen ging het hard. De app werd gratis voor iedereen op 15 april 2020. Zes weken later waren er al 100.000 gebruikers. Eind 2020 waren dat er 260.000. En inmiddels zijn er daar, dankzij de lockdown, een kleine 600.000 bijgekomen.
Van Hoorn is totaal overdonderd. "Dit was niet te voorspellen. Eigenlijk waren we al heel blij met 10.000 gebruikers. Dat is al heel veel voor een gezondheidsapp die komt van een goed doel. En nu zijn we de nummer 1 in de app stores!"
500 bedrijven
Inmiddels is ook de bedrijvencomponent weer terug. Zo'n 500 bedrijven doen, na een donatie van 500 tot 1500 euro aan de stichting, mee met de app. De Ommetje-app wordt aangepast aan de huisstijl van het bedrijf en afdelingen kunnen het tegen elkaar opnemen. Mede daardoor sluiten ook steeds meer mannen zich aan. Waar eerst 78 procent van de gebruikers vrouw was, is dat nu teruggezakt naar 70 procent.