Klachten leerlingenvervoer in Gouda ruim onder gemiddelde

18 May 2022, 09:39 uur
Lokaal
mainImage
LMOFOTO

D66 heeft vragen gesteld aan het college van B en W vanwege klachten over het leerlingenvervoer (speciaal onderwijs). Uit de beantwoording van het college blijkt dat het aantal klachten eigenlijk minimaal is is. ''Het aantal maandelijks ontvangen klachten is gemiddeld 15 (0,05%) en dat is ver onder de contractuele norm van 0,2'', aldus het college.

De gemeente neemt de klachten, die ook voorkomen in het rapport Ouders en Onderwijs inzake de kwaliteit van leerlingenvervoer, overigens wel heel serieus: ''De benoemde knelpunten/signalen zijn over de afgelopen jaren herkend. De signalen over het vroeg opstaan en het maken van lange (uitputtende) dagen zijn ook afgegeven door (de ouders van) Goudse Leerlingen. Bij de start van het schooljaar 2021-2022 was er sprake van veel wisselende chauffeurs voor Goudse leerlingen. Dit is o.a. te wijten aan het al langer spelende chauffeurstekort en uitval van chauffeurs vanwege quarantaineplicht. Hierover heeft de vervoerder (en gemeente) verschillende klachten ontvangen waarop het door de gemeente is aangesproken op de dienstverlening. Zoals het onderzoek van Ouders en Onderwijs uitwijst komt het voor dat er onveilige situaties ontstaan in de bus. Ook op ‘onze’ routes komt dit voor. In tegenstelling tot de uitkomst van Ouders en Onderwijs gaat het in Gouda gaat om uitzonderlijke situaties''.