Zuid-Holland heeft de invoering van gratis openbaar vervoer voor minima in een deel van de provincie, waaronder in Gouda, opnieuw moeten uitstellen. Het opzetten en testen van het systeem duurt langer dan verwacht, aldus gedeputeerde Frederik Zevenbergen. "Alles wordt in het werk gesteld dat het systeem nog dit jaar gereed is en mensen kunnen reizen met het Dal Vrij-product", aldus de VVD'er, die excuses aanbiedt voor de vertraging.
Het is de bedoeling dat Zuid-Hollanders met een laag inkomen buiten de ochtendspits en in het weekend gratis kunnen reizen in delen van de provincie. De meeste NS-treinen en de bussen, metro's en trams in en om Den Haag en Rotterdam vallen buiten de proef. Niet de provincie, maar de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) organiseert het ov rond de grote steden. Vervoerder Qbuzz en de provincie Zuid-Holland doen dit onnder meer in en rond Gouda.
Zuid-Holland wilde in eerste instantie al voor de zomer gratis vervoer kunnen aanbieden in de ov-concessies waarvan de provincie opdrachtgever is, maar de invoering werd doorgeschoven naar begin oktober. Ook dat blijkt niet haalbaar, omdat de provincie van alles moet afstemmen met de betrokken ov-bedrijven en zaken vooraf goed wil testen. Ook moet het Dal Vrij-product worden ingeregeld in het systeem van de OV-chipkaart.
Vooralsnog hebben achttien gemeenten, waaronder Gouda, Alphen aan den Rijn, Dordrecht en Leiden, laten weten aan de proef te willen meedoen. Zij bepalen de inkomensgrens om in aanmerking te komen voor gratis ov en benaderen ook de potentiële deelnemers. De proef beslaat 29 gemeenten, Zevenbergen hoopt dat hiervan "een aanzienlijk deel" meedoet.
GroenLinks-PvdA, BBB, VVD en CDA hebben in hun coalitieakkoord afgesproken om deze proef vier jaar te bekostigen (2025-2029). Hiervoor is 2,5 miljoen euro per jaar beschikbaar.