De Samenwerkende Binnenstadondernemers Gouda (SBG) en de gemeente Gouda maken sinds deze week gebruik van communicatieplatform Chainels. Met Chainels hebben de binnenstadondernemers en de gemeente nu een belangrijk communicatiemiddel om in de Goudse binnenstad elkaar te informeren en met elkaar te communiceren.
Pas hebben de ondernemers een samenwerkingsagenda binnenstad ondertekend. Met het nieuwe platform kunnen zij en de gemeente elkaar makkelijk op de hoogte houden en ideeën uitwisselen. De ondernemers kunnen elkaar nu op een efficiënte manier informeren over het laatste nieuws en bijvoorbeeld evenementen. Chainels kan bijvoorbeeld ook worden ingezet voor enquetes en mededelingen. De diverse branches in de binnenstad hebben ook hun eigen omgeving op Chainels.
Nieuws
Chainels wordt gebruikt door onder meer binnensteden, BIZ-en, ondernemersverenigingen, centrummanagers, gemeenten, vastgoedbeheerders en straatmanagers. Chainels biedt alle tools om een binnenstad of gebied efficiënt online te beheren. Het platform kan via de website, app of nieuwsbrief een ieder informeren over het laatste nieuws, veiligheid en evenementen. Het geeft lokale autoriteiten, zoals de gemeente en politie, de mogelijkheid om direct te communiceren met de ondernemers. Met Chainels hebben de gebruikers altijd toegang tot een actuele database van hun gebied, die ze ook kunnen inzetten om de consument van juiste informatie te voorzien.
De website en app van Chainels brengen alle ondernemers en dienstverleners binnen een winkelgebied met elkaar in verbinding. Community beheerders kunnen eenvoudig alle stakeholders op de hoogte brengen van relevant nieuws en hebben altijd toegang tot de actuele database. Ook biedt het ondernemers een platform om nieuws te delen (bijvoorbeeld over nieuwe bestuursleden, maatregelen of evenementen), te discussiëren en elkaar te waarschuwen voor verdachte situaties. Ook een wijkagent of gemeentefunctionaris kan eenvoudig relevante informatie delen met de hele community.
TU Delft
Chainels is de eerste internationale business-to-business netwerksite en werd geïntroduceerd in New York op 1 november 2011. De Nederlandse lancering vond plaats op de TU Delft op 11 november 2011. Chainels heeft unieke eigenschappen ten opzichte van social networks als LinkedIn, Twitter en Facebook. Bij die social networks staat de persoon centraal. Bij CHAINels staat het bedrijf, de organisatie of het merk centraal in alle communicatie. Bedrijven, bedrijfsonderdelen en organisaties vormen op deze manier een digitaal en professioneel bedrijfsnetwerk.
Social Media
"Veel bedrijven hebben geen beleid over hoe social media ingezet kan worden voor bedrijfsdoeleinden", zo vertelt Theo Krins, voorzitter van de SBG. "Communicatie via social media vindt meestal plaats op persoonlijke titel. Bovendien zijn social media netwerken met name geschikt voor de business-to-consumer markt. Communicatie vanuit een bedrijfsbelang is professioneler en gericht op business-to-business. Daarom is in 2011 het initiatief genomen om wereldwijd een professioneel business medianetwerk te lanceren, waarin de belangen van bedrijven centraal staan en de communicatie vanuit het bedrijfsbelang plaatsvindt en niet op persoonlijke titel."
Chainels kan gebruikt worden om zakelijk contact te onderhouden met relevante relaties. Met Chainels worden bedrijfsnetwerken- en ketens opgezet en kunnen deze ook worden uitgebreid, waardoor suboptimale sociale netwerken voor zakelijk gebruik overbodig worden.