Ik zie ook nieuwe kansen...

24 November 2020, 19:45 uur
Lokaal
mainImage
Parole, Pieter van Vliet

De Kaashakker ontstond in 2018 als opvolger van de Kaasspecialist. Op 1 januari 2020 nam Sebastiaan van Eijck de winkel in winkelcentrum Bloemendaal over. Hij wilde de winkel op dezelfde manier voortzetten. En toen kwam corona…

“Ja, dat zagen we niet aankomen... Ik had wel wat slapeloze nachten moet ik bekennen,” vertelt Sebastiaan. Maar, hij kan nu redelijk tevreden terugkijken op de afgelopen maanden. Met name in het begin had de winkel last van inkomstenderving. De Paasdagen kwamen eraan en dus had Sebastiaan flink ingekocht. ,,We moesten door corona helaas soms mooie producten weggooien.” 

Bonbons bezorgd bij ouderen
Zijn stem klinkt een beetje in mineur als hij dat vertelt, maar fleurt weer op als hij begint over de bonbon-actie in het verzorgingstehuis. “We hebben doosjes bonbons bezorgd bij Prinsenhof voor bewoners en het zorgpersoneel. De oudere bewoners daar kregen helemaal geen bezoek en maakten zich net als de medewerkers natuurlijk zorgen over hun gezondheid. De lekkernijen zorgden voor een glimlach op hun gezicht. Heel fijn om te zien natuurlijk”, haalt Sebastiaan op.

Kijken, voelen, ruiken én proeven
Zijn kaaswinkel moet het hebben van kijken, voelen, ruiken en proeven. Toch ging hij bezorgen door heel Gouda heen. Als mensen niet naar de winkel kunnen of durven komen, dan gaat hij naar de mensen toe. “Bezorgen deed ik voor corona alleen incidenteel. Nu ging ik met flyers in de weer om de aandacht te vestigen op deze service. Het loopt goed. Maar: Als corona voorbij is, stop ik er ook weer mee. Onze producten beleef je niet online.”

Mensen kopen weer lokaal
Met het bezorgen leerde hij dat de mensen weer dichter bij huis hun producten kopen. Ze gunnen het de ‘kleine ondernemer’. “Mensen uit de buurt die voorheen bij de super hun kaas en wijn kochten, kwamen ineens ook bij mij door de hashtag #steundekleineondernemer. Superleuk natuurlijk. Het helpt echt. Daarom help ik ook terug met een speciale actiekaas: bij iedere kilo die ik verkoop, doneer ik een euro aan een sportclub."

Digitaal proeven en borrelen
Een echte ondernemer is creatief. Inmiddels heeft Sebastiaan zijn bedrijfsvoering aangepast aan corona. Naast bezorgen, levert hij nu ook pakketjes. Bijvoorbeeld aan een bedrijf dat voor zijn personeel een ‘online proeverij’ wilde doen. “Leuk hoor! Achttien mensen die voor de camera proeven en een mening gaan geven over mijn kaas en wijn.”

De Kaashakker Van Eijck hoopt dat de mensen toch vooral in de winkel blijven komen. Hij heeft desinfectiepalen neergezet en werkt met mondkapjes. Zelf heeft Sebastiaan nog geen zieken in zijn omgeving meegemaakt. Maar dat heeft een prijs: “Ik blijf uit de buurt van mensen. Mijn moeder heb ik zelfs een tijd niet aangeraakt en gezien. Want ik wil geen andere mensen besmetten en als ik ziek word, moet de winkel dicht.”