Hélène van den Dungen, werkzaam bij Museum Gouda. is dinsdag uitgeroepen tot Cultuurmarketeer van het Jaar. Dit voor het project met 'Stip op de horizon'! Vijf marketeers maakten kans op de titel Cultuurmarketeer van het jaar.
Woohoo, wat zijn we trots! Mijn collega @HelenevdDungen van @MuseumGouda is met haar prachtige project #stipopdehorizon cultuurmarketeer van het jaar 2021 geworden!! @cultuurm #onlineuitreiking pic.twitter.com/Q4HxxLJ6p0
— Ingmar Reesing (@ingmarreesing) June 15, 2021

“Een stip en een streep: daar begint het mee. De rest vul je zelf creatief in. Dat is het idee achter Stip op de horizon dat Museum Gouda tijdens de eerste lockdown (2020) in Nederland lanceerde", aldus Hélène van den Dungen (op de foto tweede van rechts). "Het museum nodigde mensen uit om een kunstwerk te maken, om zo samen een positieve en creatieve ‘stip op de horizon’ te zetten. In twee maanden tijd werkten bijna 500 kunstenaars (in de dop) aan het kunstwerk. De ‘stippen’ verbeelden de tijd van de lockdown en kijken vooruit naar een leven na de coronacrisis. Van alle kunstwerken is een groot groepskunstwerk en tentoonstelling gemaakt die te zien was in het museum.”
De uitwerking van deze case is van hoog niveau en wordt gekenmerkt door een combinatie van consistentie, veel creativiteit en slimme samenwerkingen. Hélène is niet alleen strategisch en analytisch heel sterk, maar weet ook van aanpakken: een unieke combinatie," aldus de jury.
Trots
Marc de Beyer, directeur van Museum Gouda: ‘We zijn met zijn allen bijzonder trots op Hélène. Ze heeft Stip op de horizon bedacht en vervolgens tot een groot succes gemaakt. We waren er tijdens de eerste lockdown echt voor onze inwoners. De erkenning van Cultuurmarketeer van het jaar is zonder meer welverdiend!’
Cultuurmarketeer van het jaar
Cultuurmarketing houdt iedere twee jaar de Cultuurmarketing Awards, dé prijzen voor de beste marketingcases in de cultuursector. Deze editie worden er door de vakjury persoonsgebonden prijzen uitgereikt aan marketeers en jonge marketingtalenten die het afgelopen jaar voor innovatie in hun organisatie hebben gezorgd.
De prijs Cultuurmarketeer(s) van het jaar wordt uitgereikt aan één of meerdere personen die een bijdrage hebben geleverd aan innovatie en nieuwe strategieën voor de culturele organisatie(s) waarvoor zij werkzaam zijn.
De vakjury, bestaande uit Anita Mooiweer, Desmond Lissone en Jon Heemsbergen, spreekt bewondering uit voor alle marketeers die in deze tijd niet bij de pakken neer zijn gaan zitten: ondanks dat de deuren dicht waren, hebben zij geprobeerd op alle mogelijke manieren de binding en betrokkenheid met het publiek te waarborgen. Op de criteria innovatie, voorbeeldfunctie en impact sprongen de volgende vijf marketeers er met hun aanmelding bovenuit.