Afgelopen weekeinde verschenen er opeens twee enorm grote reclameborden voor het terras van Gewoon Gouds en Gouds Glas. De creatieve reclame-uitingen zijn het resultaat van een samen- en wisselwerking tussen Joost Zekveld (eigenaar van Gewoon Gouds en Gouds Glas) en de Goudse freelance illustrator en kunstenaar Thijs Jansen.
Beide borden vestigen de aandacht op de bezorg- en afhaalservice, lunch-, diner-, koffie- en gebak-to go, cadeaubonnen, kerstpakketten en relatiegeschenken van beide zaken, nu de restaurants in verband met de corona-maatregelen gesloten zijn.
"Joost en ik hebben al vaker gesproken om samen iets creatiefs te doen. Joost vanuit de horeca en ik vanuit mijn creatieve achtergrond. De XXL-krijtborden voor Gewoon Gouds en Gouds Glas zijn hiervan de eerste uitingen", zo vertelt Jansen.
"Het is mijn passie om een ieder gelukkig te maken met wat ik maak. Voor Joost geldt dat voor zijn beide horecazaken en voor zijn gasten. Altijd voor je klanten klaar staan, ook in deze moeilijke tijden. Op de XXL-krijtborden komen onze werelden samen..."
"Een cartoon teken ik voor die glimlach op je gezicht. Een portret van je geliefde schilder ik zoals jij hem of haar kent. En als ik een muurschildering voor je maak, dan wil ik je verwachtingen overtreffen..."
En dat is met de reclameborden ook goed gelukt. Zeker ook afgaande de positieve reacties van de bezoekers van de Goudse binnenstad.
De illustraties en cartoons die Jansen maakt voor kranten en magazines zijn vaak plaatjes waarin je van alles kunt ontdekken. "Mijn tekenstijl kenmerkt zich door het gebruik van traditionele materialen, zoals kroontjespen, Oostindische inkt en aquarel- en acrylverf. De karakters herken je aan hun grappige, bolle oogjes. Muurschilderingen, decoraties, schilderijen en portretten schilder ik vaak met acrylverf. Mijn schilderstijl varieert van strak en realistisch tot sfeervolle 'vintage'-stijl, alsof het tientallen jaren oud is. Daarnaast maak ik krijttekeningen op maat. Zoals de borden nu bij Gewoon Gouds en Gouds Glas."
"De cijfers en letters op de borden zijn overigens niet met krijt of stift gemaakt, maar met verf. Het had wel gekund, al kan krijt er van af regenen. Dit is blijvend. En we hebben het zo gedaan dat het een authentieke look en uitstraling heeft. Het is ambachtelijk. Daar houd ik van. Het valt ook op. Het pakt sneller de aandacht en je krijgt er meer gevoel bij. Het krijgt beter en meer aandacht dan digitaal opgemaakte reclame. Het past ook in de sfeer van de beide restaurants..."
"Het is bovenal mooi om iets vanuit mijn eigen professie, stijl en style bij te dragen aan de horeca in deze moelijke tijd. Steun hebben ze echt hard nodig...", aldus Jansen.